Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.
Moderators:JJ, Beheerders
-
bettes
- Berichten:2947
- Lid geworden op:za feb 02, 2002 1:45 pm
Bericht
door bettes » do jun 03, 2004 10:07 pm
Rinse Appelstroop schreef:
vette bike, die zag ik afgelopen za-zo in houffa rondrijden of niet?
Jup, ze is in houffa stevig ontmaagd...
greetz
bettes
-
M@lphy - Berichten:3388
- Lid geworden op:wo dec 19, 2001 8:52 pm
- Locatie:076
Bericht
door M@lphy » vr jun 04, 2004 5:10 pm
Ontmaagd in Houffa? ? ?
Doet da nie zeer aan uwen Ronnie!
Wuhahahaha
Maare deftige fiets... WUR!
Andere banden nog steken om uwen jantes & klaar.
-
HUGO© - Berichten:254
- Lid geworden op:wo dec 31, 2003 1:06 pm
Bericht
door HUGO© » di jun 08, 2004 10:12 am
turner is dat niet zoiets als een veel duurdere Kona Coiler ??? :-*
-
bettes
- Berichten:2947
- Lid geworden op:za feb 02, 2002 1:45 pm
Bericht
door bettes » di jun 08, 2004 10:58 am
hugo smink schreef:
turner is dat niet zoiets als een veel duurdere Kona Coiler ??? :-*
Even je veerprincipes leren en dan spreken we nog wel eens... of dacht je echt dat jou kona een 4bar linkage was? :-X ::) eigenlijk is een kona een goedkopere, niet zo goede turner kopie... (check dat maar eens in de bikegeschiedenis)
greetz
bettes
-
D33N - Berichten:308
- Lid geworden op:ma feb 03, 2003 1:18 pm
Bericht
door D33N » di jun 08, 2004 4:05 pm
bEttEs schreef:
[
hugo smink schreef:
turner is dat niet zoiets als een veel duurdere Kona Coiler ??? :-*
Even je veerprincipes leren en dan spreken we nog wel eens... of dacht je echt dat jou kona een 4bar linkage was? :-X ::) eigenlijk is een kona een goedkopere, niet zo goede turner kopie... (check dat maar eens in de bikegeschiedenis)
greetz
bettes
nee, je moet het anders zien he..
kona is ongeveer de "standaard" en dan kan je altijd nog duurder en luxer
-
bettes
- Berichten:2947
- Lid geworden op:za feb 02, 2002 1:45 pm
Bericht
door bettes » di jun 08, 2004 4:15 pm
D33N schreef:
nee, je moet het anders zien he..
kona is ongeveer de "standaard" en dan kan je altijd nog duurder en luxer
Daar ben ik het dan weer niet mee eens... turner is zowat de "uitvinder" van deze vorm van achtertrein, namelijk met de link die rond een punt aan de zitbuis draait. Hij is daarmee de vader van een hele hoop fietsen die hun systeem hebben overgenomen (waarom het warme water opnieuw uitvinden?!).
Maar daar draait het hier eigenlijk niet om... Het gaat erom dat een kona een single pivot is en de turner een 4bar linkage... Ja de kona is een single pivot (wel een linkage driven single pivot). Lang verhaal kort: Kijk maar eens naar het draaipunt aan de achteras, bij de kona erboven en bij de turner ervoor. Hierdoor hebben beide bikes verschillende veer en remeigenschappen.
greetz
bettes
-
Enduro - Berichten:3266
- Lid geworden op:zo mar 31, 2002 9:43 pm
Bericht
door Enduro » di jun 08, 2004 4:19 pm
idd, door de horst link op de turner heeft deze een verticale veerbeweging en is de turner volledig actief tijdens trappen en remmen
kona heeft dat scharnierpunt niet en dus meer bob en vering wordt stijver tijdens remmen
-
AFTERBURNER - Berichten:534
- Lid geworden op:ma jun 30, 2003 4:05 pm
- Locatie:0598
Bericht
door AFTERBURNER » wo jun 09, 2004 10:23 pm
Erg lekker Bettes!!

:-*, mijn complimenten!!
Welcome to the club!
-
Mave - Berichten:301
- Lid geworden op:di jul 17, 2001 2:58 pm
Bericht
door Mave » do jun 10, 2004 7:19 pm
[idd, door de horst link op de turner heeft deze een verticale veerbeweging en is de turner volledig actief tijdens trappen en remmen]
Mooie fiets, maar aaaaaaargh, er komen weer onjuiste uitspraken over veersystemen langszeilen! Die zijn echt vreselijk hardnekkig! Het lijkt wel onkruid, niet uit te roeien!
-
bettes
- Berichten:2947
- Lid geworden op:za feb 02, 2002 1:45 pm
Bericht
door bettes » do jun 10, 2004 7:34 pm
ik denk dat de term verticaler(of minder krom?!) hier thuis hoort... aangezien het ging over de vergelijking tussen kona en turner.
Of had je het over 1 van mijn uitspraken?
greetz
bettes
-
zonoskar
- Berichten:2600
- Lid geworden op:za nov 24, 2001 12:29 am
Bericht
door zonoskar » do jun 10, 2004 9:50 pm
Over dat single pivot veersystemen slecht veren als je remt enzo. Dat is meestal zo, maar hoeft helemaal niet. En er zijn ook 4-bar systemen die vreselijk reageren op remmen en trappen (bv. Giant NRS, maar da"s by-design zo).
-
Lynx
- Berichten:766
- Lid geworden op:di jun 25, 2002 11:01 am
Bericht
door Lynx » vr jun 11, 2004 8:49 am
..als je een "goedkopere" Turner-linkage-achtige bike wil, moet je dus geen Kona kopen, maar een Azonic Saber of Propulsion.
-
Mave - Berichten:301
- Lid geworden op:di jul 17, 2001 2:58 pm
Bericht
door Mave » za jun 12, 2004 5:54 pm
@Bettes
Nope, ik had het niet over jouw uitspraken. (in dit topic i.i.g. ;D)
Maar waarom zou een verticaal traject beter zijn dan een kromme? Ik ben voor krom.
NRS wil uitveren door remmen, maar kan dat niet, door no-sag instelling. Fiets wordt inderdaad een fractie harder tijdens remmen, maar op een XC-race-bike is dat van ondergeschikt belang (en niet eens meetbaar trouwens). Voor freeride en DH is het veeeel belangrijker.
Overigens heersen er ook nog veel misverstanden over die remreactie. Inveren zou heel goed zijn, maar bedenk eens wat er gebeurt: je remt, achtervering wil inveren, dus verticale kracht onder wiel neemt af, en daarmee ook de remkracht. Daardoor gaat de vering weer uitveren, verticale kracht, en daarmee remkracht neemt toe, vering wil weer inveren, en zo voort. Gevolg; niet constant remvermogen. Kun je leuk op een asfaltweg testen; je trekt een soort ABS-spoor (onderbroken zwarte lijn).
-
Wytze - Berichten:1309
- Lid geworden op:do jan 10, 2002 2:05 pm
Bericht
door Wytze » za jun 12, 2004 8:20 pm
Mave schreef:
Overigens heersen er ook nog veel misverstanden over die remreactie. Inveren zou heel goed zijn, maar bedenk eens wat er gebeurt: je remt, achtervering wil inveren, dus verticale kracht onder wiel neemt af, en daarmee ook de remkracht.
ja en zonder dat ie in kan veren gaat ie op een hobbelige afdaling stuiteren dus nog minder gelijkmatige remkra...wtf, blablabla, enz, (oftewel als het maar lekker rijdt en dat zal die Turner vast wel!! :P )
-
bettes
- Berichten:2947
- Lid geworden op:za feb 02, 2002 1:45 pm
Bericht
door bettes » ma jun 14, 2004 4:01 pm
Wytze schreef:
oftewel als het maar lekker rijdt en dat zal die Turner vast wel!! :P
Hell yeah
rijdt echt wel tof... gisteren in Gemmenich de hele boel de bergop gesleurd in de regen om dan heerlijk te kunnen afdalen
greetz
bettes
-
de premier - Berichten:191
- Lid geworden op:do nov 27, 2003 10:20 am
- Locatie:HASSELT
-
Contacteer:
Bericht
door de premier » di jun 15, 2004 9:09 am
en het was een beetje bergop in gemmenich :P. maar de afdalingen nadien waren het waard. btw black tragic laat zich nu op voorhand vallen zodra hij prikkeldraad ziet. preventief beleid van onze bt ;D
-
Binker - Berichten:610
- Lid geworden op:do okt 09, 2003 9:32 am
Bericht
door Binker » do jun 17, 2004 10:22 am
Waanzinnig mooie fiets veel plezier ermee.
-
suri - Berichten:384
- Lid geworden op:zo jul 08, 2001 8:38 pm
Bericht
door suri » ma jun 21, 2004 1:22 pm
Nice bike!
-
Beerfly - Berichten:144
- Lid geworden op:do jan 01, 2004 6:39 pm
Bericht
door Beerfly » za aug 28, 2004 7:49 pm
Wat weegt ie?
-
Christopher - Berichten:133
- Lid geworden op:di jun 15, 2004 7:39 am
Bericht
door Christopher » zo aug 29, 2004 7:07 pm
@ Dirty Harry
Neeeejj
Hij heeft een foto genomen van zijn huis, daarna heeft hij van die foto een hele grote poster laten maken, die poster heeft hij ergens tegen een muur geplakt en daat heeft hij zn fiets tegen aan gezet
-
bettes
- Berichten:2947
- Lid geworden op:za feb 02, 2002 1:45 pm
Bericht
door bettes » zo aug 29, 2004 7:55 pm
Beerfly schreef:
Wat weegt ie?
Heb haar vorige week eens bij Tbx aan de digiweegschaal gehangen en ze kwam uit op 13.180kg. Niet superlicht in xc termen maar voor een trailbike met staalveren vind ik dat heel mooi.
En best van al, ze rijdt lichter dan de weegschaal aangeeft.
greetz
bettes
-
Beerfly - Berichten:144
- Lid geworden op:do jan 01, 2004 6:39 pm
Bericht
door Beerfly » zo aug 29, 2004 10:30 pm
Nog zaken waarop eenvoudig, verantwoord en relatief voordeling gewicht kan worden bespaard?
Mark
-
bettes
- Berichten:2947
- Lid geworden op:za feb 02, 2002 1:45 pm
Bericht
door bettes » ma aug 30, 2004 7:05 am
wielen... en redelijk erg ook nog. Zitten nu 2x 32 2.0 spaken in met ritchey OCR disc velgen met daarop die enduro pro banden met dikke (vanuit riva) binnenbanden. Als ik daar naar mavic xc717 disc zou gaan met dt supercomp spaken en dan de enduro"s op stans zou zetten dan gaat het gewicht nog vlot naar beneden. Verder is een Ti spiraal op romic een grote winst maar erg duur.
Maar denk dat ik met lichte binnenbanden al bijna aan de 13kg zal zitten. ;D
greetz
bettes