Re:dirt / xc / mix ? ik weet het niet
Moderators:JJ, Beheerders
ik wil weer gaan fietsen, maar ik weet niet wat. kheb jarenlang gekroskountriet, maar hou er ook wel van om een beetje te trialen, dirtjumpen etc. dus i kweet niet wat ik nu moet doen?
ik heb vandaag op een cannondale chase 2 gezeten, en dat was het toch niet echt, veels te kort, en te zwaar. maar toen ik op een gewone XC fiets ging zitten in mijn maat, was dat ook niet wat. veels te groot frame voor het gooi/smijt en spring werk.
wat moet ik doen?
kan ik een soort mix-fiets opbouwen? en zoja, welk frame, hoe groot? (mijn XC maat is wel 21 inch(te groot om te DJ-en etc..)
ik heb vandaag op een cannondale chase 2 gezeten, en dat was het toch niet echt, veels te kort, en te zwaar. maar toen ik op een gewone XC fiets ging zitten in mijn maat, was dat ook niet wat. veels te groot frame voor het gooi/smijt en spring werk.
wat moet ik doen?
kan ik een soort mix-fiets opbouwen? en zoja, welk frame, hoe groot? (mijn XC maat is wel 21 inch(te groot om te DJ-en etc..)
Santacruz Chameleon....volgens mij kan je daar ook wel een eindje op karren....
Lijkt me niet ideaal als je "normale" xc framemaat 21" is.
Je wil 2 dingen die moeilijk zijn te combineren.. zeker gezien je lengte.
Je kan wel iets er tussenin nemen maar naar mijn mening heb je dan op beide vlakken een soort van "halve" fiets..
Je wil 2 dingen die moeilijk zijn te combineren.. zeker gezien je lengte.
Je kan wel iets er tussenin nemen maar naar mijn mening heb je dan op beide vlakken een soort van "halve" fiets..
-
Ik rij zelf op een 14,5 inch Santa cruz Chameleon, ik ben ook maar 1,70m
Ik zat met dezelfde kwestie geen geld voor 2 bikes op dat moment en toch graag een do it all bike.
De chameleon is erg licht en een geweldige Trail-bike echt lekker hoe je met die bike kunt gooien en smijten tijdens een toch van 30 a 40 km. Mes-scherp door bochten pakt lekker op, goed stabiel in afdalingen en klimt ook nog eens als een geit...
Sorry ik draaf een beetje door..
Effe tot de kern komen:
Het enige probleem is de set-up: dirt rij je met een tandwiel en chainguide en XC met drie tandwielen. Een oplossing hiervoor is natuurlijk 2 tandwielen met een E-13 chainguide.
Verder moet je een vork nemen die instelbaar is, want voor dirt wilde ik 100mm en voor XC heb ik 80mm nodig om bergop te komen. Dus een instelbare vork zoiets als een sherman firefly..
Je blijft je banden wisselen voor XC gebruikje bandjes met weinig rolweerstand en voor dual wil je stevige brede banden met veel grip.. oplossing een 2e wielenset??
Zadelpen continue verwisselen net als je pedalen van spd naar platform gaat erg vervelen als je effe snel een uurtje wilt spelen op straat
Verder blijft het altijd een consessie, je hebt nooit de perfecte set-up.. Ik heb uiteindelijk daarom ook besloten om maar een 2e bike op te bouwen. Gebruik mijn chameleon voor XC/freeride, voelt ie zich ook het meest thuis en een dmr rhyhtm voor dirt..
Ik zat met dezelfde kwestie geen geld voor 2 bikes op dat moment en toch graag een do it all bike.
De chameleon is erg licht en een geweldige Trail-bike echt lekker hoe je met die bike kunt gooien en smijten tijdens een toch van 30 a 40 km. Mes-scherp door bochten pakt lekker op, goed stabiel in afdalingen en klimt ook nog eens als een geit...
Sorry ik draaf een beetje door..
Effe tot de kern komen:
Het enige probleem is de set-up: dirt rij je met een tandwiel en chainguide en XC met drie tandwielen. Een oplossing hiervoor is natuurlijk 2 tandwielen met een E-13 chainguide.
Verder moet je een vork nemen die instelbaar is, want voor dirt wilde ik 100mm en voor XC heb ik 80mm nodig om bergop te komen. Dus een instelbare vork zoiets als een sherman firefly..
Je blijft je banden wisselen voor XC gebruikje bandjes met weinig rolweerstand en voor dual wil je stevige brede banden met veel grip.. oplossing een 2e wielenset??
Zadelpen continue verwisselen net als je pedalen van spd naar platform gaat erg vervelen als je effe snel een uurtje wilt spelen op straat
Verder blijft het altijd een consessie, je hebt nooit de perfecte set-up.. Ik heb uiteindelijk daarom ook besloten om maar een 2e bike op te bouwen. Gebruik mijn chameleon voor XC/freeride, voelt ie zich ook het meest thuis en een dmr rhyhtm voor dirt..
ja de set-up dat boeit niet zo voor mij, ik doe er sowiezo dikke wielen in en schijven etc. maar ik zoek dus een frame wat niet a l l e e n m a a r voor dirt is, maar waar ik dus ook op kan XC-en ...
iemand nog ideeen?
iemand nog ideeen?

dit is wel echt een fukking koele fiets.... het frame is alleen wel 750 euro...
heeft iemand nog een frampje liggen toevallig? of weet iemand waar je um goekoper kunt krijgen?
-
- Contacteer:
Voor 750 euri heb je wel een echte Santa Cruz he!!
Ik ben aan t sparen voor een blur :-X Gaat nog wel eff duren voordat k t geld heb en voordat k een bui krijg waarin k echt daadwerkelijk gek genoeg ben om tot aanschaf over te gaan
MAAARRR kdenk dat ie binnen anderhalf jaar hier in de garage staat :P
Btw Voor 620 euri is hij op barracuda te koop
http://www.barracuda.be/en/catalog;sess ... ice&page=2

Btw Voor 620 euri is hij op barracuda te koop

http://www.barracuda.be/en/catalog;sess ... ice&page=2
www.dirt-online.nl staat ie ook voor 620,- en kun je ook kleuren kiezen... lijkt me wel wat!
- cHoc
maar je kunt ook de MC Rumble nemen, die zit in dezelfde werk klassen als de Santa Cruz, XC, FR, Urban
ook in Large
plus hij is nu ook in de aanbieding bij Barracuda voor E 499!!!
link Barracuda
link Mountain Cycle
ook in Large

plus hij is nu ook in de aanbieding bij Barracuda voor E 499!!!
link Barracuda
link Mountain Cycle
- Rinse Appelstroop
- Contacteer:
Planet X Compo (volgens mij loop ik achter en is er al een vervanger voor) Ghost dog hier op dp had er ooit één met SID en Hs33>>> getransformeerd naar iets heel anders
Verder DMR Switch back ook in 20" leverbaar!
Rinse
Verder DMR Switch back ook in 20" leverbaar!
Rinse
En wat dacht je van deze:
DunCon Amstaff Bij Patman 227,50Euro voor wit, grijs of zwart, + 40,00Euro voor special colours
DunCon Amstaff Bij Patman 227,50Euro voor wit, grijs of zwart, + 40,00Euro voor special colours

-
- Forumbeheerder
commençal pasta?
Stond net voor een (gesloten)deur bij ABC, Amstaff is een eruug mooi frampje! :P
Mijn mail niet gelezen Paul? Ik had er nochtans duidelijk openingsdagen en -uren in vermeld.
die duncon amstaff is ook wel weer errug kort. 540 ofzo, ik denk datik dan mn benen niet kwijt kan. ik vin tot nu toe de santa cruz chameleon nog de beste optie denkik, alleen wel aan de prijs.
maar wat maakt deze fiets dan voor dirt geschikt? omdat hij toch een redelijke XC geometrie heeft: (ik denk dat ik maat L moethebben, anders wordt het een beetje een log ding. maar is maat L dan nog wel geschikt voor dirt? )
http://www.santacruzbicycles.com/bicycl ... .php?geo=1
maar wat maakt deze fiets dan voor dirt geschikt? omdat hij toch een redelijke XC geometrie heeft: (ik denk dat ik maat L moethebben, anders wordt het een beetje een log ding. maar is maat L dan nog wel geschikt voor dirt? )
http://www.santacruzbicycles.com/bicycl ... .php?geo=1
De 16" Amstaff heeft inderdaad een bovenbuislengte van 541mm. De 18" is 556mm. lang, misschien meer jouw maat dan.
Luc:
2 late.... ;Dkga morgen ordertje plaatsen ;D