Re:Framebreuk
Moderators:JJ, Beheerders
-
allo allemaal,
vorige week ben ik intensief gaan biken in oostenrijk, en bij momenten hoorde ik zou een vreemde kraak die ik niet kon plaatsen.
Nu heb ik ontdekt dat er een dikke scheur zit in het frame, en ik denk wel dat ie fataal is
weet er iem. mss wat er nu te doen valt? nog te redden of kan er nog sprake zijn van garantie of iets dergelijks?
ik hoop het wel ,anders is het einde carriere, en dat zou absoluut erg zijn.
http://users.skynet.be/biker85/foootos.htm
hier zijn enkele foto"s die ik gemaakt heb
vorige week ben ik intensief gaan biken in oostenrijk, en bij momenten hoorde ik zou een vreemde kraak die ik niet kon plaatsen.
Nu heb ik ontdekt dat er een dikke scheur zit in het frame, en ik denk wel dat ie fataal is
weet er iem. mss wat er nu te doen valt? nog te redden of kan er nog sprake zijn van garantie of iets dergelijks?
ik hoop het wel ,anders is het einde carriere, en dat zou absoluut erg zijn.
http://users.skynet.be/biker85/foootos.htm
hier zijn enkele foto"s die ik gemaakt heb
Of er wat aan te doen is weet ik niet maar kan je wel vertellen dat de oorzaak waarschijnlijk met je zadel pen te maken heeft......die staat op de foto wel behoorlijk hoog en vraag me af of ie zeg maar in de volledige buis zit....wat het geheel juist sterk maakt.....
-
Zal zeker geen garantie zijn, het frame is volgens mij uit 1996 of 1997 ofzo, dus garantie zal er niet meer opzitten.
En was Q zegt, lijkt het op ene breuk die verband houdt met de zadlepen, en hoever hij in het frame zit, zat.
En was Q zegt, lijkt het op ene breuk die verband houdt met de zadlepen, en hoever hij in het frame zit, zat.
Wow!
Dit lijkt mij niet de zadelpen, want die zit in de andere buis.
Ik denk wel dat hoe hoger je zadel staat, hoe groter het moment is en dus de normaalkracht in de onderste liggende buis en dus de grootste dwarskracht net boven daar waar de scheur zit en daarom ontstaat daar een soor buigend moment, wat denk ik best groot kan zijn. Maar nooit zo groot dat je materiaal gaat scheuren.
M.i. is dit een garantie geval want dit ziet er raar uit en mag niet gebeuren.
Ik denk wel dat hoe hoger je zadel staat, hoe groter het moment is en dus de normaalkracht in de onderste liggende buis en dus de grootste dwarskracht net boven daar waar de scheur zit en daarom ontstaat daar een soor buigend moment, wat denk ik best groot kan zijn. Maar nooit zo groot dat je materiaal gaat scheuren.

Q.... schreef:
Of er wat aan te doen is weet ik niet maar kan je wel vertellen dat de oorzaak waarschijnlijk met je zadel pen te maken heeft......die staat op de foto wel behoorlijk hoog en vraag me af of ie zeg maar in de volledige buis zit....wat het geheel juist sterk maakt.....
Nee dat zadel zit voor geen mm in die buis omdat t om een heel andere gaat :-X
Mij lijkt t niet dat je er wat aan kunt doen, ten eerste is dat met oud dun alu zowieso erg lastig, zowel moet je sterk overwegen het niet te doen,volgens mij komt er namelijk nog een scheur aan..
Anders frame dus want volgensmij is de garantie ook wel verlopen
Ja sorry ik zie nu pas dat het niet om die buis gaat, dit zal idd eerder te maken hebben met de hoogte van de pen.Bracket schreef: [Nee dat zadel zit voor geen mm in die buis omdat t om een heel andere gaat :-XQ.... schreef: Of er wat aan te doen is weet ik niet maar kan je wel vertellen dat de oorzaak waarschijnlijk met je zadel pen te maken heeft......die staat op de foto wel behoorlijk hoog en vraag me af of ie zeg maar in de volledige buis zit....wat het geheel juist sterk maakt.....
Mij lijkt t niet dat je er wat aan kunt doen, ten eerste is dat met oud dun alu zowieso erg lastig, zowel moet je sterk overwegen het niet te doen,volgens mij komt er namelijk nog een scheur aan..
Anders frame dus want volgensmij is de garantie ook wel verlopen
Ik weet niet of dit nog onder garantie valt ,gezien de fiets volgens mij al aardig op leeftijd is.
wat wel een mogenlijkheid is . Dat je dat gedeelte wat gescheurt is laat lassen en er gelijk een versteviging in laat lassen . dmv bijvoor beeld 2 platen aan weerskanten van de buis . zoals je wel vaak bij dual slalom hardtails ziet(rond het balhoofd)
Je moet dan alleen wel een goede lasser vinden die goed alu kan lassen . Of bijvoorbeeld naar Nico Bakker (framebouw) brengen.kost wel wat . maar dan heb je ook wat ,en je kunt je oude vertrouwde bike blijven rijden.
of je gooit het op je reisverzekering.
wat wel een mogenlijkheid is . Dat je dat gedeelte wat gescheurt is laat lassen en er gelijk een versteviging in laat lassen . dmv bijvoor beeld 2 platen aan weerskanten van de buis . zoals je wel vaak bij dual slalom hardtails ziet(rond het balhoofd)
Je moet dan alleen wel een goede lasser vinden die goed alu kan lassen . Of bijvoorbeeld naar Nico Bakker (framebouw) brengen.kost wel wat . maar dan heb je ook wat ,en je kunt je oude vertrouwde bike blijven rijden.
of je gooit het op je reisverzekering.

- Xircuit
- Contacteer:
amigo schreef:
Ik weet niet of dit nog onder garantie valt ,gezien de fiets volgens mij al aardig op leeftijd is.
of je gooit het op je reisverzekering.![]()
Alu? kijk eens goed!

Xircuit™ schreef:
Alu? kijk eens goed!![]()
Nu je t zegt.... ::)
coccobill schreef:
Wow!
Als je jouw beredering volgt, zou juist de buis moeten indeuken (plooien), ipv. scheuren zoals daar op de foto. De scheur is zo te zien ontstaan vanuit de lasnaad. Dat is altijd een gevoelig punt. Door sterke wisselbelastingen ontstaan er dan scheuren als deze.
Gezien de nabijheid van de lasnaad denk ik dat reparatie niet al te eenvoudig zal zijn. Al sluit ik het niet uit. Het mooie is dat het frame uit staal is, en dat laat zich doorgaans redelijk goed repareren. Kosten plaatje kan aardig oplopen. Dat moet het je waard zijn. Je zou eens bij de oosterburen kunnen informeren. Denk aan een Agresti, Pulcro of Nöll. Wiesmann zou ook kunnen, maar gezien zijn productie-druk zal je dan lang moeten wachten, als hij er al aan begint.
In het geval van verschrotten van dit frame: mooi naar mijn adres sturen en ik verschrot hem voor u

Bracket schreef:
[Xircuit™ schreef:
Alu? kijk eens goed!![]()
Nu je t zegt.... ::)
ja ehh ik heb de fiets vluchtig bekeken , ik kon de fiets ook nog niet . dus ik ging er eigenlijk gewoon maar vanuit dat ie van alu was. maar dat is ie dus nie...
Als je jouw beredering volgt, zou juist de buis moeten indeuken (plooien), ipv. scheuren zoals daar op de foto. De scheur is zo te zien ontstaan vanuit de lasnaad. Dat is altijd een gevoelig punt. Door sterke wisselbelastingen ontstaan er dan scheuren als deze.
MMmm. lastig, you could be right, buiging/dwarskracht ik weet het niet wat maatgevend is.
...maar eens een mooi sterkte-tooltje op los laten. Zal mijn vriendin eens vragen een mooi kleurig FEM-sommetje te doen...wisselende belasting erop..vermoeing berekenen ...
C.
-
merci voor de reacties,
ben vandaag naar de fietsman geweest. hij wist me te zeggen dat de kans op garantie zeer miniem gaat zijn, maar gaat het toch eens navragen. voor de rest is lassen ook wel mogelijk, wssl ga ik dat laten doen, maar ik wil me eerst eens informeren over de prijs. iemand een lichte indicatie mischien?
@dekerfs:naar de schroothoop gaat hij nooit. als er geen redding meer is , hang ik hem in de living aan de muur ofzo!
ben vandaag naar de fietsman geweest. hij wist me te zeggen dat de kans op garantie zeer miniem gaat zijn, maar gaat het toch eens navragen. voor de rest is lassen ook wel mogelijk, wssl ga ik dat laten doen, maar ik wil me eerst eens informeren over de prijs. iemand een lichte indicatie mischien?
@dekerfs:naar de schroothoop gaat hij nooit. als er geen redding meer is , hang ik hem in de living aan de muur ofzo!
Azonic-xc-er schreef:
merci voor de reacties,
Ik denk dat je zeker rekening moet houden met prijzen vanaf 200-250 euro. Daarbij sluit ik niet geheel uit dat menig een framebouwer het wellicht niet aandurft, ivm de nabijheid van de lassen. Bij een "traditioneel" frame is een zitbuis bijv. ook uit te wisselen, zonder al te veel moeite. Hierbij zal dat zeer lastig worden, gezien de vorm en overige constructies die aan de "zitbuis" zitten.
Succes!