Re:scheurtje
Moderators:JJ, Beheerders
een tijdje geleden was k eens mn bike (=commencal pizza, 10maand oud) aan t afwassen ... totdat ik dit merkte:
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=230203
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=230204
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=230205
een scheur in de bovenste buis, andere buizen zijn nog volledig in orde
duzzz ik naar patman, hij maakte er direct werk van en rappoteerde commecal .... en dat was t dan .... reeds 2 weken of zo aan t wachten (lijkt n eeuwigheid) maar die hebben nog nx laten weten.
duzzz ff checken bij de dp"ers:
-wat vinden jullie van deze scheur? garantie of niet
-hoe komt die scheur daar?
-hoe lang duurt zo"n reactie van t fabriek?
-...
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=230203
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=230204
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=230205
een scheur in de bovenste buis, andere buizen zijn nog volledig in orde
duzzz ik naar patman, hij maakte er direct werk van en rappoteerde commecal .... en dat was t dan .... reeds 2 weken of zo aan t wachten (lijkt n eeuwigheid) maar die hebben nog nx laten weten.
duzzz ff checken bij de dp"ers:
-wat vinden jullie van deze scheur? garantie of niet
-hoe komt die scheur daar?
-hoe lang duurt zo"n reactie van t fabriek?
-...
wrang.
helemaal met die sticker.
die scheur. tja dat is de standaard plek.
net naast de las.
en garantie ligt aan de garantie bepaling van de fabrikant.
maar vaak doen ze het alleen op "vakmanschap"
wat inhoud dat de las zelf slecht moet zijn.
dit is er naast dus ik weet het niet.
helemaal met die sticker.
die scheur. tja dat is de standaard plek.
net naast de las.
en garantie ligt aan de garantie bepaling van de fabrikant.
maar vaak doen ze het alleen op "vakmanschap"
wat inhoud dat de las zelf slecht moet zijn.
dit is er naast dus ik weet het niet.
balen man.
hopen dat het een garantiegeval is.
Maar hoe kom je eigenlijk aan die scheur? ???
Ben je er misschien iets te lomp mee omgegaan ofzo ???
Of is het gewoon een foute lasnaad ofzo ???

hopen dat het een garantiegeval is.
Maar hoe kom je eigenlijk aan die scheur? ???
lijkt mij gewoon garantie,meestal gewoon 5 tot 10 jaar garantie op frame,verder is er geen val schade of dergelijks dus lijkt mij geen probleem
-
in mijn geval kon ik het frame omruilen voor een nieuwe, al heb ik er wel een behoorlijke tijd op moeten wachten (lees: een maand of 2)
Jouw frame zal denk ik eerst moeten worden verzonden ter beoordeeling... zulke kwesties blijven moeilijk voor een fietsmerk aangezien je aan de ene kant materiaal fouten wilt vergoeden, maar aan de andere kant geen nieuw frame wilt geven voor iemand die het gewoon extreme abused heeft.
Jouw frame zal denk ik eerst moeten worden verzonden ter beoordeeling... zulke kwesties blijven moeilijk voor een fietsmerk aangezien je aan de ene kant materiaal fouten wilt vergoeden, maar aan de andere kant geen nieuw frame wilt geven voor iemand die het gewoon extreme abused heeft.
k heb geen idee hoe k eraan kom.FreeRider schreef: Maar hoe kom je eigenlijk aan die scheur? ???
k ben nt op mn bek gegaan, nt extreem gevallen, extreem geland,...
trouwens is de standaardplek niet de onderste buis? de bovenste lijkt me toch vrij vreemd
garantiebepaling van de fabrikant is alleen interessant als deze het heeft over een zeer lange looptijd *10 jaar of zelfs levenslang*
wanneer je iets koopt dan mag je namelijk verwachten dat het bestand is tegen datgene waar het voor gebouwd is...
je staat zowiezo in je recht, maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn soms wel twee verschillende dingen. doorgaans zal een fabrikant er niet moeilijk over doen..
wanneer je iets koopt dan mag je namelijk verwachten dat het bestand is tegen datgene waar het voor gebouwd is...
je staat zowiezo in je recht, maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn soms wel twee verschillende dingen. doorgaans zal een fabrikant er niet moeilijk over doen..
veel mensen hoor k hier zeggen dat het een foute lasnaad is.
als de lasnaad fout zou zijn zou hij breken op de las zelf.
maar waarom breekt hij dan naast de las af? dat komt omdat je met lassen de structuur van het materiaal veranderd. door de hitte die vrijkomt op het materiaal word de structuur vervormt en minder stevig. dit is nu eenmaal het risico van lassen.
hoelang heb je garantie op het frame?
als de lasnaad fout zou zijn zou hij breken op de las zelf.
maar waarom breekt hij dan naast de las af? dat komt omdat je met lassen de structuur van het materiaal veranderd. door de hitte die vrijkomt op het materiaal word de structuur vervormt en minder stevig. dit is nu eenmaal het risico van lassen.
hoelang heb je garantie op het frame?
-
Ik sluit me aan bij MSXX.
De wet bepaalt tegenwoordig in grote lijnen het volgende: Een product dient te functioneren op die wijze die redelijker wijs van het verwacht mag worden.
Aangezien jouw frame 10 MAANDEN oud is kunnen we concluderen dat aan bovengenoemde voorwaarde niet voldaan is. Er is echt wel consensus over het feit dat een frame langer dan 10 maanden mee behoort te gaan.
De fabrikant kan er echter onderuit komen als hij kan aantonen dat het defect jou te verwijten is. De bewijslast ligt bij hem.
Ergo: Ondanks ik de foto´s niet heb gezien lijkt het mij dat jij je niet echt in een kansloze uitgangsposite bevindt en dan druk ik me nog genuanceerd uit.
Waar dient fabrieksgarantie dan toe? Voor jouw is deze slechts relevant indien datgene wat in de wet gestelt is niet opgaat, dus b.v.
- zoals MSXX al meldde- als het frame 10 JAAR oud is ofzo. Fabrieksgarantie is hier niet relevant, want deze zet de wet echt niet opzij.
Vergeet natuurlijk ook niet alle overige onkosten i.v.m. dit ongemak te verhalen.
Succes en ik hoop dat je snel weer kan rijden.
Groet,
Melvin
De wet bepaalt tegenwoordig in grote lijnen het volgende: Een product dient te functioneren op die wijze die redelijker wijs van het verwacht mag worden.
Aangezien jouw frame 10 MAANDEN oud is kunnen we concluderen dat aan bovengenoemde voorwaarde niet voldaan is. Er is echt wel consensus over het feit dat een frame langer dan 10 maanden mee behoort te gaan.
De fabrikant kan er echter onderuit komen als hij kan aantonen dat het defect jou te verwijten is. De bewijslast ligt bij hem.
Ergo: Ondanks ik de foto´s niet heb gezien lijkt het mij dat jij je niet echt in een kansloze uitgangsposite bevindt en dan druk ik me nog genuanceerd uit.
Waar dient fabrieksgarantie dan toe? Voor jouw is deze slechts relevant indien datgene wat in de wet gestelt is niet opgaat, dus b.v.
- zoals MSXX al meldde- als het frame 10 JAAR oud is ofzo. Fabrieksgarantie is hier niet relevant, want deze zet de wet echt niet opzij.
Vergeet natuurlijk ook niet alle overige onkosten i.v.m. dit ongemak te verhalen.
Succes en ik hoop dat je snel weer kan rijden.
Groet,
Melvin
Re:scheurtje in mn pizza
heb nog altijd niets van commencal gehoord ::) ::) ::) ::)
duzz heb k hen vorige week een vriendelijk mailtje gestuurd om meer info te vragen ivm een beslissing.
....
maarree... die fuckers hebben nog altijd niets laten weten
>:( >:( >:( >:( >:( >:(
die verstaan geen engels zeker?
....
mn geduld begint wel langzaam op te geraken.
duzz heb k hen vorige week een vriendelijk mailtje gestuurd om meer info te vragen ivm een beslissing.
....
maarree... die fuckers hebben nog altijd niets laten weten
>:( >:( >:( >:( >:( >:(
die verstaan geen engels zeker?
....
mn geduld begint wel langzaam op te geraken.
Kheb overlaatst men frame ook gescheurd, maar dan de onderste buis. Giant kwaliteit (terrago fs1).
Ik heb 5 weken gewacht tot ik men nieuw had.
Ik heb 5 weken gewacht tot ik men nieuw had.
-
- Contacteer:
met 5 weken w8en op een nieuwe frame, direct nadat hij gescheurd is hoef je denk ik niet te klagen. Das een redelijk nette afwikkeling denk ik, toch?
geen idee, maar het ging sluipend traag vooruit
jippie, er komt schot in de zaak
ik krijg n nieuw frame ;D ;D ;D ;D

ik krijg n nieuw frame ;D ;D ;D ;D
Mooi werk man! Commencal doet niet moeilijk over dit soort dingen, ze maken topkwaliteit, en staan achter hun product.
5 weken wachten lijkt me idd vrij netjes. Je moet je bedenken dat die Giant frames is massaproductie gemaakt worden, dus er zijn altijd levertijden (kijk maar naar auto"s)
5 weken wachten lijkt me idd vrij netjes. Je moet je bedenken dat die Giant frames is massaproductie gemaakt worden, dus er zijn altijd levertijden (kijk maar naar auto"s)
- @sph@ltdude
- Contacteer:
Elevation12,000 schreef:
Ik sluit me aan bij MSXX.
Juist! Minor detail.... met de fabrikant heb je geen f*ck te maken, je dealer heeft je die fiets verkocht, dus in principe moet hÃj het fixen. Nu snap ik dat je de relatie met je dealer fris wilt houden en rustig wacht tot Commençal een nieuwe stuurt, maar stel dat Commençal dat niet zou doen, dan kun je je dealer dwingen een nieuwe te geven.