korte veerweg voorvork= sneller

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten:5742
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 8:44 pm
korte veerweg voorvork= sneller

Bericht door Jurriaan » ma apr 12, 2004 12:55 pm

mijn psylo op 90mm veerweg ingesteld(met 80mm zit ik te diep) fiets ik berg op en op vlak terrein harder dan de vork op 125mm ingesteld. hoe komt dit?

mogelijke antwoord:
de zit is dieper dus vang je minder wind maar ik kan me niet voorstellen dat dat echt veel uit maakt.
dit klinkt voor mij waarschijnlijker:
Veranderd de possitie van je benen als je de veerweg korter maakt waardoor je meer kracht kunt zetten?

Erikje
Berichten:2037
Lid geworden op:do jul 31, 2003 8:13 pm

Re:korte veerweg voorvork= sneller

Bericht door Erikje » ma apr 12, 2004 1:05 pm

Jurriaan schreef:
Veranderd de possitie van je benen als je de veerweg korter maakt waardoor je meer kracht kunt zetten?


Exactly right!

BTW, je scuffguards heb ik weer gevonden... hebbuh?

Erikje

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Re:korte veerweg voorvork= sneller

Bericht door DeKerfs » ma apr 12, 2004 3:33 pm

Je benen veranderen hooguit in stand tov de grond.. als de stuurpen/zadelpen instellingen niet wijzigen, zit je nog steeds hetzelfde op de fiets, wel anders tov de grond, maar de houding zelf en blijft hetzelfde.

Christiaan
Berichten:6303
Lid geworden op:wo jul 18, 2001 9:27 pm

Re:korte veerweg voorvork= sneller

Bericht door Christiaan » ma apr 12, 2004 4:43 pm

Zit tussen de oren denk ik

Erikje
Berichten:2037
Lid geworden op:do jul 31, 2003 8:13 pm

Re:korte veerweg voorvork= sneller

Bericht door Erikje » ma apr 12, 2004 5:55 pm

[quote="DeKerf"s"]
Je benen veranderen hooguit in stand tov de grond.. als de stuurpen/zadelpen instellingen niet wijzigen, zit je nog steeds hetzelfde op de fiets, wel anders tov de grond, maar de houding zelf en blijft hetzelfde.
[/quote]

En waar denk je dat je voeten naar toe gaan?? IDD, de grond, het gaat erom dat je knie meer of minder t.h.v. je bracket-as komt, en dat verandert wel degelijk. Waardoor er wel of juist niet een betere krachtoverbrenging wordt gerealiseerd.

Erikje

amigo
Berichten:985
Lid geworden op:zo aug 19, 2001 8:21 pm

Re:korte veerweg voorvork= sneller

Bericht door amigo » ma apr 12, 2004 9:17 pm

Ik denk dat het ook tussen de oren zit. omdat ie op 125 mm zachter is "pluche"
en als ie stugger is dan heb je het gevoel dat je harder gaat .

ik heb het zelfde nu ik net ben over gestapt van een s works fsr naar een s-works enduro . die veert ook wat soepeler en dat geeft het idee dat je minder hard gaat terwijl mn ronde tijden op schoorl net zo beroert zijn als met de fsr :?..
gaat dus even hard ... of langzaam ::)

Gebruikersavatar
Bro
Berichten:1544
Lid geworden op:do mar 14, 2002 3:55 pm
Locatie:Eindhoven

Re:korte veerweg voorvork= sneller

Bericht door Bro » ma apr 12, 2004 9:29 pm

Voel alsof je harder gaat? ::)

Minder veerweg betekent minder energieverlies van het trappen, teveel veerweg remt je af!

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten:5742
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 8:44 pm

Re:korte veerweg voorvork= sneller

Bericht door Jurriaan » ma apr 12, 2004 10:16 pm

nope mbt het ligt aan de veerweg. op de psylo sl zit een lock out en als ik die gebruik in de 125mm stand ga ik minder hard dan als ik hem gebruik in de 90mm stand.
de hoek van de zit buis wordt anders, stijler. xc bikes hebben over het algemeen een steilere hoek. en dan is dus de hoek die je benen maken of beter gezegd je heupen anders en kun je dus meer kracht zetten(?)

Brum.
Berichten:3080
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 5:56 pm

Re:korte veerweg voorvork= sneller

Bericht door Brum. » di apr 13, 2004 9:23 am

Je positie óp fiets blijft toch hetzelfde? Enkel fiets tov de ondergrond veranderd, maar daarmee kan jij niet meer kracht zetten...

Zit idd tussen de oren..

Gebruikersavatar
legion
Berichten:4264
Lid geworden op:do sep 12, 2002 9:29 pm
Locatie:Groningen
Contacteer:

Re:korte veerweg voorvork= sneller

Bericht door legion » di apr 13, 2004 10:19 am

Nee, want als de voorkant hoger komt en de rest blijft gelijk ga je zelf wat anders zitten om de balans in de fiets goed te houden, je houding verandert dus weldegelijk, ook tov de fiets...

Erikje
Berichten:2037
Lid geworden op:do jul 31, 2003 8:13 pm

Re:korte veerweg voorvork= sneller

Bericht door Erikje » di apr 13, 2004 4:39 pm

Brum schreef:
Je positie óp fiets blijft toch hetzelfde? Enkel fiets tov de ondergrond veranderd, maar daarmee kan jij niet meer kracht zetten...

Zit idd tussen de oren..


Niet dus, je knie verandert t.o.v. je trapas, en aangezien in het geheel je crankstel wél verdraaid (omdattie dus draait om de trapas) verandert de geometrie wel degelijk en hierdoor ook de positie knie-trapas waardoor je wel degelijk meer of minder kracht kan overbrengen (kracht x arm).

Zit idd NIET tussen de oren...

Erikje

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten:5742
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 8:44 pm

Re:korte veerweg voorvork= sneller

Bericht door Jurriaan » di apr 13, 2004 9:17 pm

nog bewegingsdeskundige(o.i.d.) in de zaal?

Gebruikersavatar
legion
Berichten:4264
Lid geworden op:do sep 12, 2002 9:29 pm
Locatie:Groningen
Contacteer:

Re:korte veerweg voorvork= sneller

Bericht door legion » di apr 13, 2004 9:35 pm

ehhh? Heb ff 5 jaar geduld ok?

Mave
Berichten:301
Lid geworden op:di jul 17, 2001 2:58 pm

Re:korte veerweg voorvork= sneller

Bericht door Mave » wo apr 14, 2004 6:28 am

Een andere geometrie, in Jurriaans voorbeeld dus: door veerweg-aanpassing, geeft de rijder een iets andere richting waarin hij z"n ding moet doen. Lees: trappelen. Naar voren trappen gaat moeilijker dan omlaag trappen, ergo conclusio: steilere geometrie is efficienter. (kijk maar eens naar de geometrie van een racefiets: als het geen donder uitmaakt welke richting je optrapt, zouden die niet allemaal zo steil zijn.).

Daarnaast kun je het tijdens het fietsen ook vrij goed voelen, dat een geometrieverandering van ca. 2 graden wel degelijk anders je kracht aanleverd.

Dussssss, zit NIET tussen de oren.

Punt.

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Re:korte veerweg voorvork= sneller

Bericht door Steelboy » wo apr 14, 2004 7:56 am

en zo is het en niet anders!

M@lphy
Berichten:3388
Lid geworden op:wo dec 19, 2001 8:52 pm
Locatie:076

Re:korte veerweg voorvork= sneller

Bericht door M@lphy » vr apr 16, 2004 11:35 am

Euh... daarvoor heeft RS toch de "travel wind down" aka. U-turn uitgevonden Jur! 8)

Varieren kun je leren. ;D

Ninko
Berichten:1229
Lid geworden op:za jan 11, 2003 11:34 pm

Re:korte veerweg voorvork= sneller

Bericht door Ninko » vr apr 16, 2004 3:51 pm

jah, fijn dat dat ook zo snel werkt he... snel op het rechte stuk of een klimmetje ff u-turn op z"n laagste stand zetten :D:D

Ninko

M@lphy
Berichten:3388
Lid geworden op:wo dec 19, 2001 8:52 pm
Locatie:076

Re:korte veerweg voorvork= sneller

Bericht door M@lphy » vr apr 16, 2004 4:03 pm

Echter met de zgn. travel winddown / U-turn blijft de veer karakteristiek gelijk....

Géén voorspanning zeg maar bij verlagen veerweg.
Wellicht uniek "destijds" maar daar heb ik niet zo veel aan.
Moet je perse zwaardere veren nemen en wisselen.

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten:5742
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 8:44 pm

Re:korte veerweg voorvork= sneller

Bericht door Jurriaan » vr apr 16, 2004 9:27 pm

in de rock shox handleiding staat toch echt dat de veerspanning met 30% toe neemt in de 80mm stand.

over de u-turn had ik het inderdaad, die had ik dus al gevonden molphy

M@lphy
Berichten:3388
Lid geworden op:wo dec 19, 2001 8:52 pm
Locatie:076

Re:korte veerweg voorvork= sneller

Bericht door M@lphy » ma apr 19, 2004 8:51 am

Daar heb ik niks van gemerkt anders...
Rij zowieso terug weer met een Black (Super) 80 - 100mm...
(met de RTA op 80 is ie wel stugger in het begin!)

Dan maar géén steekas!
RS had ook teveel vorksprong naar mijn mening...

Liever wat korter is sneller voor DS! 8)

BlackBox
Berichten:135
Lid geworden op:ma okt 06, 2003 8:10 pm

Re:korte veerweg voorvork= sneller

Bericht door BlackBox » di mei 04, 2004 7:44 pm

Omdat je verder naar voren zit..
en ALS de vork veert dan hoeft die niet zo veel af te leggen, lijkt me best wel logische ;) ;) ;D

MzzlSS BlackBox

Gebruikersavatar
Caramba
Berichten:1952
Lid geworden op:za jul 07, 2001 1:00 am
Locatie:'s-Hertogenbosch

Re:korte veerweg voorvork= sneller

Bericht door Caramba » wo mei 05, 2004 1:55 am

Is het niet zo dat je balhoofdhoek en wielbasis wat veranderd als je vork korter wordt? Zou dit het verschil niet kunnen verklaren?

BlackBox
Berichten:135
Lid geworden op:ma okt 06, 2003 8:10 pm

Re:korte veerweg voorvork= sneller

Bericht door BlackBox » wo mei 05, 2004 8:43 am

Nee het is puur de houding, door een andere vork kan de wielbasis wel verandere maar niet door de vork meer of minder veerweg te geven.

Mzzls BlackBox

i belive i can fly
Berichten:194
Lid geworden op:zo jan 25, 2004 8:35 am

Re:korte veerweg voorvork= sneller

Bericht door i belive i can fly » di jun 15, 2004 6:32 am

heey het lecht er aan hoe je lang je fork is want als je optrekt verzuip je in je veer weg als hij lang is GRTS brian

Jumping Hansje
Berichten:1312
Lid geworden op:wo jun 02, 2004 8:06 pm

Re:korte veerweg voorvork= sneller

Bericht door Jumping Hansje » wo jun 16, 2004 6:29 pm

Zitpositie is wel degelijk medebepalend, als je meer voorover zit kun je meer kracht op de pedalen zetten. Je hebt minder verlies door pompen van de voorvork en de luchtweerstand is lager.( een beetje) Dit alles bij elkaar kan net dat beetje tijdverschil/ snelheidsverschil opleveren.

Plaats reactie