korte veerweg voorvork= sneller
Moderators:JJ, Beheerders
mijn psylo op 90mm veerweg ingesteld(met 80mm zit ik te diep) fiets ik berg op en op vlak terrein harder dan de vork op 125mm ingesteld. hoe komt dit?
mogelijke antwoord:
de zit is dieper dus vang je minder wind maar ik kan me niet voorstellen dat dat echt veel uit maakt.
dit klinkt voor mij waarschijnlijker:
Veranderd de possitie van je benen als je de veerweg korter maakt waardoor je meer kracht kunt zetten?
mogelijke antwoord:
de zit is dieper dus vang je minder wind maar ik kan me niet voorstellen dat dat echt veel uit maakt.
dit klinkt voor mij waarschijnlijker:
Veranderd de possitie van je benen als je de veerweg korter maakt waardoor je meer kracht kunt zetten?
Re:korte veerweg voorvork= sneller
Jurriaan schreef:
Veranderd de possitie van je benen als je de veerweg korter maakt waardoor je meer kracht kunt zetten?
Exactly right!
BTW, je scuffguards heb ik weer gevonden... hebbuh?
Erikje
Re:korte veerweg voorvork= sneller
Je benen veranderen hooguit in stand tov de grond.. als de stuurpen/zadelpen instellingen niet wijzigen, zit je nog steeds hetzelfde op de fiets, wel anders tov de grond, maar de houding zelf en blijft hetzelfde.
-
- Berichten:6303
- Lid geworden op:wo jul 18, 2001 9:27 pm
Re:korte veerweg voorvork= sneller
Zit tussen de oren denk ik
Re:korte veerweg voorvork= sneller
[quote="DeKerf"s"]
Je benen veranderen hooguit in stand tov de grond.. als de stuurpen/zadelpen instellingen niet wijzigen, zit je nog steeds hetzelfde op de fiets, wel anders tov de grond, maar de houding zelf en blijft hetzelfde.
[/quote]
En waar denk je dat je voeten naar toe gaan?? IDD, de grond, het gaat erom dat je knie meer of minder t.h.v. je bracket-as komt, en dat verandert wel degelijk. Waardoor er wel of juist niet een betere krachtoverbrenging wordt gerealiseerd.
Erikje
Je benen veranderen hooguit in stand tov de grond.. als de stuurpen/zadelpen instellingen niet wijzigen, zit je nog steeds hetzelfde op de fiets, wel anders tov de grond, maar de houding zelf en blijft hetzelfde.
[/quote]
En waar denk je dat je voeten naar toe gaan?? IDD, de grond, het gaat erom dat je knie meer of minder t.h.v. je bracket-as komt, en dat verandert wel degelijk. Waardoor er wel of juist niet een betere krachtoverbrenging wordt gerealiseerd.
Erikje
Re:korte veerweg voorvork= sneller
Ik denk dat het ook tussen de oren zit. omdat ie op 125 mm zachter is "pluche"
en als ie stugger is dan heb je het gevoel dat je harder gaat .
ik heb het zelfde nu ik net ben over gestapt van een s works fsr naar een s-works enduro . die veert ook wat soepeler en dat geeft het idee dat je minder hard gaat terwijl mn ronde tijden op schoorl net zo beroert zijn als met de fsr
..
gaat dus even hard ... of langzaam ::)
en als ie stugger is dan heb je het gevoel dat je harder gaat .
ik heb het zelfde nu ik net ben over gestapt van een s works fsr naar een s-works enduro . die veert ook wat soepeler en dat geeft het idee dat je minder hard gaat terwijl mn ronde tijden op schoorl net zo beroert zijn als met de fsr

gaat dus even hard ... of langzaam ::)
Re:korte veerweg voorvork= sneller
Voel alsof je harder gaat? ::)
Minder veerweg betekent minder energieverlies van het trappen, teveel veerweg remt je af!
Minder veerweg betekent minder energieverlies van het trappen, teveel veerweg remt je af!
Re:korte veerweg voorvork= sneller
nope mbt het ligt aan de veerweg. op de psylo sl zit een lock out en als ik die gebruik in de 125mm stand ga ik minder hard dan als ik hem gebruik in de 90mm stand.
de hoek van de zit buis wordt anders, stijler. xc bikes hebben over het algemeen een steilere hoek. en dan is dus de hoek die je benen maken of beter gezegd je heupen anders en kun je dus meer kracht zetten(?)
de hoek van de zit buis wordt anders, stijler. xc bikes hebben over het algemeen een steilere hoek. en dan is dus de hoek die je benen maken of beter gezegd je heupen anders en kun je dus meer kracht zetten(?)
Re:korte veerweg voorvork= sneller
Je positie óp fiets blijft toch hetzelfde? Enkel fiets tov de ondergrond veranderd, maar daarmee kan jij niet meer kracht zetten...
Zit idd tussen de oren..
Zit idd tussen de oren..
Re:korte veerweg voorvork= sneller
Nee, want als de voorkant hoger komt en de rest blijft gelijk ga je zelf wat anders zitten om de balans in de fiets goed te houden, je houding verandert dus weldegelijk, ook tov de fiets...
Re:korte veerweg voorvork= sneller
Brum schreef:
Je positie óp fiets blijft toch hetzelfde? Enkel fiets tov de ondergrond veranderd, maar daarmee kan jij niet meer kracht zetten...
Zit idd tussen de oren..
Niet dus, je knie verandert t.o.v. je trapas, en aangezien in het geheel je crankstel wél verdraaid (omdattie dus draait om de trapas) verandert de geometrie wel degelijk en hierdoor ook de positie knie-trapas waardoor je wel degelijk meer of minder kracht kan overbrengen (kracht x arm).
Zit idd NIET tussen de oren...
Erikje
Re:korte veerweg voorvork= sneller
nog bewegingsdeskundige(o.i.d.) in de zaal?
Re:korte veerweg voorvork= sneller
ehhh? Heb ff 5 jaar geduld ok?
Re:korte veerweg voorvork= sneller
Een andere geometrie, in Jurriaans voorbeeld dus: door veerweg-aanpassing, geeft de rijder een iets andere richting waarin hij z"n ding moet doen. Lees: trappelen. Naar voren trappen gaat moeilijker dan omlaag trappen, ergo conclusio: steilere geometrie is efficienter. (kijk maar eens naar de geometrie van een racefiets: als het geen donder uitmaakt welke richting je optrapt, zouden die niet allemaal zo steil zijn.).
Daarnaast kun je het tijdens het fietsen ook vrij goed voelen, dat een geometrieverandering van ca. 2 graden wel degelijk anders je kracht aanleverd.
Dussssss, zit NIET tussen de oren.
Punt.
Daarnaast kun je het tijdens het fietsen ook vrij goed voelen, dat een geometrieverandering van ca. 2 graden wel degelijk anders je kracht aanleverd.
Dussssss, zit NIET tussen de oren.
Punt.
Re:korte veerweg voorvork= sneller
en zo is het en niet anders!
Re:korte veerweg voorvork= sneller
Euh... daarvoor heeft RS toch de "travel wind down" aka. U-turn uitgevonden Jur!
Varieren kun je leren. ;D

Varieren kun je leren. ;D
Re:korte veerweg voorvork= sneller
jah, fijn dat dat ook zo snel werkt he... snel op het rechte stuk of een klimmetje ff u-turn op z"n laagste stand zetten
:D
Ninko

Ninko
Re:korte veerweg voorvork= sneller
Echter met de zgn. travel winddown / U-turn blijft de veer karakteristiek gelijk....
Géén voorspanning zeg maar bij verlagen veerweg.
Wellicht uniek "destijds" maar daar heb ik niet zo veel aan.
Moet je perse zwaardere veren nemen en wisselen.
Géén voorspanning zeg maar bij verlagen veerweg.
Wellicht uniek "destijds" maar daar heb ik niet zo veel aan.
Moet je perse zwaardere veren nemen en wisselen.
Re:korte veerweg voorvork= sneller
in de rock shox handleiding staat toch echt dat de veerspanning met 30% toe neemt in de 80mm stand.
over de u-turn had ik het inderdaad, die had ik dus al gevonden molphy
over de u-turn had ik het inderdaad, die had ik dus al gevonden molphy
Re:korte veerweg voorvork= sneller
Daar heb ik niks van gemerkt anders...
Rij zowieso terug weer met een Black (Super) 80 - 100mm...
(met de RTA op 80 is ie wel stugger in het begin!)
Dan maar géén steekas!
RS had ook teveel vorksprong naar mijn mening...
Liever wat korter is sneller voor DS!
Rij zowieso terug weer met een Black (Super) 80 - 100mm...
(met de RTA op 80 is ie wel stugger in het begin!)
Dan maar géén steekas!
RS had ook teveel vorksprong naar mijn mening...
Liever wat korter is sneller voor DS!

Re:korte veerweg voorvork= sneller
Omdat je verder naar voren zit..
en ALS de vork veert dan hoeft die niet zo veel af te leggen, lijkt me best wel logische
;D
MzzlSS BlackBox
en ALS de vork veert dan hoeft die niet zo veel af te leggen, lijkt me best wel logische


MzzlSS BlackBox
Re:korte veerweg voorvork= sneller
Is het niet zo dat je balhoofdhoek en wielbasis wat veranderd als je vork korter wordt? Zou dit het verschil niet kunnen verklaren?
Re:korte veerweg voorvork= sneller
Nee het is puur de houding, door een andere vork kan de wielbasis wel verandere maar niet door de vork meer of minder veerweg te geven.
Mzzls BlackBox
Mzzls BlackBox
-
- Berichten:194
- Lid geworden op:zo jan 25, 2004 8:35 am
Re:korte veerweg voorvork= sneller
heey het lecht er aan hoe je lang je fork is want als je optrekt verzuip je in je veer weg als hij lang is GRTS brian
-
- Berichten:1312
- Lid geworden op:wo jun 02, 2004 8:06 pm
Re:korte veerweg voorvork= sneller
Zitpositie is wel degelijk medebepalend, als je meer voorover zit kun je meer kracht op de pedalen zetten. Je hebt minder verlies door pompen van de voorvork en de luchtweerstand is lager.( een beetje) Dit alles bij elkaar kan net dat beetje tijdverschil/ snelheidsverschil opleveren.