Re:specialized enduro
Moderators:JJ, Beheerders
Zit er over na te denken om mijn enduro te gaan verkopen, om wat meer financiele ruimte te krijgen voor iets anders (zie topic speci of kona)..
Maar voor ik hem te koop aan ga bieden wil ik eerst jullie mening horen over mijn vehikel..
Het is dus een Specialized Enduro bouwjaar 2002, gekocht maart 2003..
Hier een lijstje met specs.
FRAME A1 Premium Aluminum Monocoque, 100mm/130mm on the fly adjustable travel, adjustable geometry, suspension frame
FRONT FORK Marzocchi MXC, 105mm travel, air spring, internal rebound adjustment
REAR SHOCK Fox float RL, ITCH Switch on-the-fly adjustable travel from 4" to 5.25", 7.625" x 2.00", adjustable rebound
HEADSET Threadless,1-1/8", w/sealed cartridge bearings, black
STEM Specialized,10 degree rise, black
HANDLEBARS Specialized LowRise, double butted 2014 alloy, 9 degree sweep, 670mm width, black
TAPE / GRIPS S-Works Double Density Pro
FRONT BRAKE Shimano XT, full hydraulic disc, 8" rotor
REAR BRAKE Shimano XT, full hydraulic disc, 6" rotor
BRAKE LEVERS Shimano XT, hydraulic
FRONT DERAILLEUR Shimano Deore , 34.9 clamp, bottom pull / top swing
REAR DERAILLEUR Shimano Deore XT
SHIFT LEVERS Shimano Deore (Flight Deck Compatible)
CASSETTE Shimano HG 70, 11x32, 9-speed
CHAIN Shimano HG 73, 9-speed
CRANKSET Deore Hollowtech, octalink taper
CHAINWHEELS 44Ax32Sx22S, 4mm thick outer ring, 64 x 104 BCD
BOTTOM BRACKET Shimano BB-ES-70, octalink taper, 68 x113
PEDALS Shimano DX, en PD-M515 clipless w/reflector
RIMS Vuelta FR, 32h, 26", alloy double wall
FRONT HUB Magura, 32h, forged alloy, disc compatible, black
REAR HUB Magura, 32h, forged alloy, disc compatible, black
SPOKES DT Swiss 2.0, black, w/brass nipples
FRONT TIRE Maxxis Swampthing, 26"x2.35"
REAR TIRE Maxxis Swampthing, 26"x2.35
TUBES Specialized, presta valve
SADDLE Specialized Pro w/Body Geometry Technology (OEM)
SEAT POST Specialized alloy, 30.9x350/400mm
SEAT BINDER Specialized alloy clamp, 35.0 ID, w/QR binder
NOTE Chainstay protector, reflectors, owners manual
COLOR Candy Blue
en natuurlijk een paar foto"s:
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=127358
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=127357
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=127360
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=127359
Alvas bedankt..
Maar voor ik hem te koop aan ga bieden wil ik eerst jullie mening horen over mijn vehikel..
Het is dus een Specialized Enduro bouwjaar 2002, gekocht maart 2003..
Hier een lijstje met specs.
FRAME A1 Premium Aluminum Monocoque, 100mm/130mm on the fly adjustable travel, adjustable geometry, suspension frame
FRONT FORK Marzocchi MXC, 105mm travel, air spring, internal rebound adjustment
REAR SHOCK Fox float RL, ITCH Switch on-the-fly adjustable travel from 4" to 5.25", 7.625" x 2.00", adjustable rebound
HEADSET Threadless,1-1/8", w/sealed cartridge bearings, black
STEM Specialized,10 degree rise, black
HANDLEBARS Specialized LowRise, double butted 2014 alloy, 9 degree sweep, 670mm width, black
TAPE / GRIPS S-Works Double Density Pro
FRONT BRAKE Shimano XT, full hydraulic disc, 8" rotor
REAR BRAKE Shimano XT, full hydraulic disc, 6" rotor
BRAKE LEVERS Shimano XT, hydraulic
FRONT DERAILLEUR Shimano Deore , 34.9 clamp, bottom pull / top swing
REAR DERAILLEUR Shimano Deore XT
SHIFT LEVERS Shimano Deore (Flight Deck Compatible)
CASSETTE Shimano HG 70, 11x32, 9-speed
CHAIN Shimano HG 73, 9-speed
CRANKSET Deore Hollowtech, octalink taper
CHAINWHEELS 44Ax32Sx22S, 4mm thick outer ring, 64 x 104 BCD
BOTTOM BRACKET Shimano BB-ES-70, octalink taper, 68 x113
PEDALS Shimano DX, en PD-M515 clipless w/reflector
RIMS Vuelta FR, 32h, 26", alloy double wall
FRONT HUB Magura, 32h, forged alloy, disc compatible, black
REAR HUB Magura, 32h, forged alloy, disc compatible, black
SPOKES DT Swiss 2.0, black, w/brass nipples
FRONT TIRE Maxxis Swampthing, 26"x2.35"
REAR TIRE Maxxis Swampthing, 26"x2.35
TUBES Specialized, presta valve
SADDLE Specialized Pro w/Body Geometry Technology (OEM)
SEAT POST Specialized alloy, 30.9x350/400mm
SEAT BINDER Specialized alloy clamp, 35.0 ID, w/QR binder
NOTE Chainstay protector, reflectors, owners manual
COLOR Candy Blue
en natuurlijk een paar foto"s:
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=127358
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=127357
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=127360
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=127359
Alvas bedankt..
Hij is wat ouder maar dat maakt niet veel uit. Ik zou er op z"n minst 2000 euro voor vragen.
mzzl
Gène
mzzl
Gène
Wat ouder? 2002 model, dat valt best mee dus. 2000 euro moet er zeker voor te krijgen zijn (als je iemand vindt die de kleurencombi aanstaat)
Hij staat bij mijn LBS voor 1750 nieuw... :-X
Uit kort marktonderzoek blijkt dat als je 1250 euro voor deze fiets vangt, een erg goede "vangst" hebt gedaan.
Ik ken iemand die ook een specialized enduro wil kopen, en die heeft 03 modellen al gevonden voor minder dan 1500 euro nieuw, gewoon een beetje zoeken.
Ik ken iemand die ook een specialized enduro wil kopen, en die heeft 03 modellen al gevonden voor minder dan 1500 euro nieuw, gewoon een beetje zoeken.
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Plons Wur ! schreef:
Uit kort marktonderzoek blijkt
Zit jij tegenwoordig in de marketing ofzo ??
JJ schreef:
[Plons Wur ! schreef:
Uit kort marktonderzoek blijkt
Zit jij tegenwoordig in de marketing ofzo ??
laten we het anders zeggen, samen J. Bond en nog een paar andere schlemielen zijn wij al een tijdje bezig met de "waardebepaling" van tweedehands mtb-s.
Ik doe dit samen met een paar vrij fietsenhandelaars en vooral door te kijken naar de vraagprijs/opleverprijs.
Om eerlijk te zijn : tis schrikbarend ! Het is net alsof de fietseneconomie "onderworpen" wordt aan Inzane"s skitterend lichaampje.
Wij zoeken vooral de reden van dit in elkaar storten.
Tot nu toe is gebleken :
1. Merken komen te snel met nieuwe modellen uit (Cannondale 4x per jaar als ze de kans krijgen) wat ervoor zorgt dat je steeds met een verouderde model rondrijdt.
2. Imago merken worden steeds minder, vroeger kocht je een Trek/specialized maar die brengen nu evenveel op als een Merida/Granville/Cube
3. Merken als Cube/grandville/Redbull/fusion brengen fietsen uit tegen belachelijk lage prijzen. (wat goed is voor de consument) maar probeer eens uit te leggen dat je een nieuwe fiets met volledig XT groep kunt kopen die vaak goedkoper is als een 1 jaar oude "Merk" fiets met Lx
4. Dalende economie, hier zoekt goed uit waar het het goedkoopst is.
5. Internet : kijk hier maar eens op DP; hier zitten echten handelaren in tweedehands spullen tegen skitterende prijzen.
En zo kan ik nog godweethoelang doorgaan.
Maw : koop je een nieuwe fiets : koop vooral een superframe, en monteer hem later met betere spullen...
Plons Wur ! schreef:
1. Merken komen te snel met nieuwe modellen uit (Cannondale 4x per jaar als ze de kans krijgen) wat ervoor zorgt dat je steeds met een verouderde model rondrijdt.
Ja, ze sluiten steeds meer aan bij "een jaar duurt 3 maanden" (computers/software) en "een seizoen duurt 6 weken" (H & M)
Die gele velgen zijn wel fout... :-X
Hoe kom je trouwens aan een lockout shock op deze Enduro?
Hoe kom je trouwens aan een lockout shock op deze Enduro?
waarom zijn die velgen fout ?
bij het topic koopjes staat een nieuwe enduro voor 1499 euro, bij v. Herwerden.
@ Viper, check uw mail aub
@ Viper, check uw mail aub
Urban Monkey schreef:
waarom zijn die velgen fout ?
Staat niet bij de kleur van het frame, vind ik (maar wie ben ik?)...
Plons Wur ! schreef:
Uit kort marktonderzoek blijkt dat als je 1250 euro voor deze fiets vangt, een erg goede "vangst" hebt gedaan.
Plons, daar was ik dus ook al benieuwd naar, uhmm wat is wijsheid. Rijdt nu sinds begin dit jaar op een Gemini 1000. Bike is nu helemaal upgraded met top spul. XTR der en shifter. Laatst in Willingen bikefestival een Super T aangeschaft. Easton Scandium stuurtje. Chainguide nieuwe cranks. enz...
Wil de bike nog niet verkopen maar wil er ook weer niet teveel poen op verliezen. Wat kan ik dan het beste doen. Inruilen bij Cannondale voor een nieuw model lijkt mij een optie of alleen een nieuw frame. Maarja de kans bestaat ook dat ik toch wel een ander merk wil proberen. Misschien dat jij wat advies of tips hebt.
In leveren bij een cannondale dealer levert je het meeste op.
Het gaat hier overinges over een Specialized Enduro.Open anders een topic over "wat is een 2de hands bike waard"
Het gaat hier overinges over een Specialized Enduro.Open anders een topic over "wat is een 2de hands bike waard"
iig geval bedankt voor jullie opbeurende meningen
Ik ga hem denk ik maar upgraden voor het wat heftigere werk..
thnx

Ik ga hem denk ik maar upgraden voor het wat heftigere werk..
thnx
upgrade van de veerweg achter gaat niet lukken lijkt mij.
wat voor vraagprijs had je in gedachten?
waarom zal dat niet gaan lukken??
leg uit...
leg uit...
Jurriaan schreef:
upgrade van de veerweg achter gaat niet lukken lijkt mij.
Een goede veerdemper ipv de luchtdemper en je geraakt al veel verder.
Alhoewel, kijk maar eens in de 4X en de dual hoeveel er met een luchtdemper rijden...meer dan je denkt.
Ik ga ook voor een veerdemper in mijne enduro gaan.
Dat het frame scheurt of breekt, vind ik niet erg. Toch garantie.
Maar als je demper erdoor vliegt, kost het geld.
En dat wil ik gewoon voorkomen...
Btw er was al eens iemand met een Specialized enduro derde op een Norba Downhill wedstrijd. (Met een Fox veerdemper erin)
De dag erna heeft diezelfde kerel de XC wedstrijd meegereden, met dezelfde enduro, en 17de geeindigd. Niet slecht volgens mij.
Grtz
Tbx
viper01 schreef:
waarom zal dat niet gaan lukken??
leg uit...
langere demper past er waarschijnlijk niet in. een veerdemper van dezelfde afmeting als een luchtdemper maakt de veerweg niet langer.
Blijft over het monteren van een voorvork met langere veerweg. een enduro frame zal gemaakt zijn tot een veerweg van 130mm. neem je een voovork met een langere veerweg dan wordt de balhoofdhoek nog luier en wordt de fiets nog trager.
Zocchi Dirtjumper is 130 en is voor heftiger werk.
Bovendien is blauw-geel-zwart DE kleurencombinatie voor deze winter!!
Legion; Modeadviseur, afwasser en part-time redder in tijden van nood.
Bovendien is blauw-geel-zwart DE kleurencombinatie voor deze winter!!
Legion; Modeadviseur, afwasser en part-time redder in tijden van nood.
Nen uitleg....
De inbouwmaat van een Specialized enduro is 7.625" ofwel 193.7mm en de stroke is 2" (50.8mm) en dat geeft een maximum veerweg van 132mm.
Romic zou een veerdemper hebben met deze inbouwmaat speciaal voor de enduro gemaakt. Ik heb er achter gezocht maar krijg geen respons van die kerels.
Dus een andere demper zoeken.
bv Fox vanilla RC 7.5" (190.5mm) en 2" (50.8mm) = 132mm veerweg
of Fox vanilla RC 7.875" (200mm) en 2.25" (57.15mm) = 148mm veerweg
Of een ander merk natuurlijk....
Hou er rekening mee dat de hoek van je balhoofd en je BB hoogte ook een klein beetje veranderd.
Natuurlijk kan je ook nog de link omdraaien om dit te compenseren of juist niet te compenseren.
Ivm met een vork met meer veerweg dan 125mm. Dit raden ze af bij Specialized maar er zijn er wel die het doen.
Enkele foto"s:
Grtz
Tbx
De inbouwmaat van een Specialized enduro is 7.625" ofwel 193.7mm en de stroke is 2" (50.8mm) en dat geeft een maximum veerweg van 132mm.
Romic zou een veerdemper hebben met deze inbouwmaat speciaal voor de enduro gemaakt. Ik heb er achter gezocht maar krijg geen respons van die kerels.
Dus een andere demper zoeken.
bv Fox vanilla RC 7.5" (190.5mm) en 2" (50.8mm) = 132mm veerweg
of Fox vanilla RC 7.875" (200mm) en 2.25" (57.15mm) = 148mm veerweg
Of een ander merk natuurlijk....
Hou er rekening mee dat de hoek van je balhoofd en je BB hoogte ook een klein beetje veranderd.
Natuurlijk kan je ook nog de link omdraaien om dit te compenseren of juist niet te compenseren.
Ivm met een vork met meer veerweg dan 125mm. Dit raden ze af bij Specialized maar er zijn er wel die het doen.
Enkele foto"s:

Grtz
Tbx
Ik wil idd een veerdemper gaan plaatsen en een andere vork steken.
zat te denken aan een Z1 of een DJII..
Als veerdemper zat ik aan een fox RC of een X-fusion Vector Pro te denken..
Alleen de maat bepaling van de veerdemper vindt ik erg lastig HULP!!
Greetzz
zat te denken aan een Z1 of een DJII..
Als veerdemper zat ik aan een fox RC of een X-fusion Vector Pro te denken..
Alleen de maat bepaling van de veerdemper vindt ik erg lastig HULP!!
Greetzz
makkelijke oplossing, verkoop die fiets aan mij

Ik zou iets met een 7,5" (190,5mm) inbouwmaat nemen. Met de 7,875" (200mm) laat je de gehele achterbrug ongeveer 2 extra centimeters inveren. Waarschijnlijk kan het geen kwaad, maar ik zou er niet aan zitten kloten. Bovendien: de 190,5mm inbouwmaat i.p.v. de originele 193,7 geeft een kleinere balhoofdhoek (perfect als je wat ruiger wilt gaan rijden (freeride, downhill)) die je toch weer minder klein kunt maken met die Flip Flop link.
Ik denk dat je beter voor een iets langere kan gaan, als het past he. Want de grondspeling van zo"n frame is erg weinig kan ik je vertellen, mag best ietsje meer zijn.
Ik ben ook aan het kijken naar een andere demper. Als je de BIKE moet geloven komt de Fox veerdemper met propedal techniek erg goed uit de test. Het gaat het wippen effectief tegen met behoud van de gevoeligheid en niet zoals vele mensen denken ten koste van gevoeligheid. Eerst maar wat meer testen lezen.
Ik ben ook aan het kijken naar een andere demper. Als je de BIKE moet geloven komt de Fox veerdemper met propedal techniek erg goed uit de test. Het gaat het wippen effectief tegen met behoud van de gevoeligheid en niet zoals vele mensen denken ten koste van gevoeligheid. Eerst maar wat meer testen lezen.