Uitleg rijden met PopLoc
Moderator:Beheerders
Ik rijd nu al een tijdje met PopLoc, en probeer ook het maximale profijt uit te halen. Tijdens afdalingen en snelle stukken zet ik mijn PopLoc uit (maximale veerweg). En tijdens klimmen en vooral rechte paden zet ik de PopLoc aan (Minimale veerweg). Ik heb nu al een aantal keer een klim gehad met extreme wortels die uit de grond steken e.d. Nu vraag ik me af of het dan wel handig is om de PopLoc aan te zetten. Omdat deze wortels wel makkelijk opgevangen kunnen worden door de voorvork. Aan de andere kant gaat er dan ook kracht van het trappen verloren doordat de voorvork mee-veert tijdens het trappen.
Ik zou graag jullie advies willen hoe je het beste met PopLoc kan rijden. Wanneer PopLoc in-/uitschakelen, tijdens klimmen/afdalingen/single-tracks enzovoort.
Graag jullie advies?!
Groeten,
Paul
Ik zou graag jullie advies willen hoe je het beste met PopLoc kan rijden. Wanneer PopLoc in-/uitschakelen, tijdens klimmen/afdalingen/single-tracks enzovoort.
Graag jullie advies?!
Groeten,
Paul
Re:Uitleg rijden met PopLoc
Waarom probeer je niet gewoon wat het beste bevalt?
Trouwens, als je minder stampt op de pedalen en jezelf aanleert om "rondjes te trappen" in plaats van harken, zal het pompen ook een stuk minder worden...
Trouwens, als je minder stampt op de pedalen en jezelf aanleert om "rondjes te trappen" in plaats van harken, zal het pompen ook een stuk minder worden...
Kben momenteel ook met de instellingen aan het prutsen, maar wilde graag jullie ervaringen erover horen. Het zou natuurlijk altijd zo kunnen zijn dat ik bepaalde zaken over het hoofd zie. Of dat er iemand met een gouden tip is.
Rondjes trappen helpt idd ook hoopjes om de vork niet of minimaal in te laten veren. Dat probeer ik sowieso altijd, hoewel het aan het eind van een rit nog wel eens eindigt in harken. Maar dat heeft dan weer te maken met energiegebrek.
Zetten jullie je PopLoc ook uit (max veerweg) vlak voor een wortel om deze na de wortel weer aan (min veerweg) te zetten? Hierdoor lijkt me dat je het minste energie verspilt en het meeste contact met de ondergrond houdt. Dit is alleen het geval bij een enkele grote wortel/kuil op een vrij strak pak, bij een enorm hobbelig pad laat ik de poploc uiteraard uit.
Rondjes trappen helpt idd ook hoopjes om de vork niet of minimaal in te laten veren. Dat probeer ik sowieso altijd, hoewel het aan het eind van een rit nog wel eens eindigt in harken. Maar dat heeft dan weer te maken met energiegebrek.
Zetten jullie je PopLoc ook uit (max veerweg) vlak voor een wortel om deze na de wortel weer aan (min veerweg) te zetten? Hierdoor lijkt me dat je het minste energie verspilt en het meeste contact met de ondergrond houdt. Dit is alleen het geval bij een enkele grote wortel/kuil op een vrij strak pak, bij een enorm hobbelig pad laat ik de poploc uiteraard uit.
Ik rijdt alleen met de poploc aan tijdens langdurige klimmen, voor de rest zet ik em vaak gewoon open.
Het mooie is echter dat je ter plekke kunt switchen. Ik merkte tijdens de eerste rit dat ik veel vaker (en intuitiever) poploc on en off switchte...
Het mooie is echter dat je ter plekke kunt switchen. Ik merkte tijdens de eerste rit dat ik veel vaker (en intuitiever) poploc on en off switchte...
er is zo ie zo nooit bewezen dat het pompen van de vork energie kost.
ik heb de poploc meestal uitstaan, behalve lange helling op of als ik hard wil fietsen.
staande een heuvel op fietsen, bijvoorbeeld de amerongseberg, vind ik met poploc fijner.
ik heb de poploc meestal uitstaan, behalve lange helling op of als ik hard wil fietsen.
staande een heuvel op fietsen, bijvoorbeeld de amerongseberg, vind ik met poploc fijner.
-
Jurriaan schreef:
er is zo ie zo nooit bewezen dat het pompen van de vork energie kost.
wel eens gehoord van de wet van behoud van energie??
energie blijft altijd behouden, alleen de vorm veranderd... als je energie in het trappen stopt, en een x hoeveelheid van die energie gaat in het pompen van de vork zitten, dan kan die zelfde x hoeveelheid energie niet gebruikt worden in het opwekken van de voorwaartse beweging van de fiets.
Eindelijk eens iets kunnen toepassen van die middelbare school natuurkunde

I just bought a new bike with the pop-loc, my buddy speaks miracles over it, i freaking hate the darn thing, its completly useless!!!
This once I engaged it on the street, forgot to turn it off going offroad
took me a while to realize the hell-ish ride was thankx to the poploc.........
Im hoping to run into anyone wishing to trade a reba race 2006 poploc 100mm for another RS reba with u-turn no poploc. I'm 1.91m weighing at a staggering 98kg. Other then the P-loc, great fork!!!
This once I engaged it on the street, forgot to turn it off going offroad

Im hoping to run into anyone wishing to trade a reba race 2006 poploc 100mm for another RS reba with u-turn no poploc. I'm 1.91m weighing at a staggering 98kg. Other then the P-loc, great fork!!!
Why not? eh
De poploc hoeft er niet op. Kwestie van 2 imbus boutjes en dat ding ligt eraf.Faxmulder schreef:you could just change the poploc unit for a unit without!
Ik vind het overigens een geweldige uitvinding. Al vergat ik m gisteren te unlocken bij de laatste afdaling Schoorl. Dan is het opeens een hele andere afdaling

Die van mij zet ik vast met klimmen. Dan ga je meestal dermate langzaam dat je de veerweg toch haast niet aanspreekt. (dat is iig mijn ervaring)
De klim was de afdaling waard
- Xircuit
- Contacteer:
Ik rij sind kort met poplock en het bevalt goed. Je kunt snel even de compressie verhogen waardoor je gewoon sneller en stabieler klimt, mits het pad redelijk effen is. Ik heb de pop-lock zo afgesteld dat als hij "aan" staat er toch nog een beetje beweging in de vork zit.
Handig speeltje dunkt me.
Handig speeltje dunkt me.
Ich Heisse Super Fantastisch!
Het pompen van de voorvork tijdens het klimmen kost volgens mij geen energie , Het pompen van je achtervering juist wel omdat die direct in verbinding staat met je aandrijving .
Ik heb een poploc op mn trek 9.8 zitten ik gebruik hem nauwelijks,want als je je rijstijl een beetje aanpast (zoals je ook bij een fully doet) pompt je vork tijdens het klimmen nauwelijks .
En een voorvork die aanstaat tijdens het klimmen zorgt er namelijk ook voor dat je wiel aan de grond blijft en niet bij het minste geringste weg springt.
Fox doet ook niet aan die trend mee. Ze maken wel een lock out . omdat daar gewoon vraag naar is .Maar een lock out die vanaf je stuur te bedienen maken ze niet . Dan moet je gewoon een terra logic nemen o.i.d
Ik heb een poploc op mn trek 9.8 zitten ik gebruik hem nauwelijks,want als je je rijstijl een beetje aanpast (zoals je ook bij een fully doet) pompt je vork tijdens het klimmen nauwelijks .
En een voorvork die aanstaat tijdens het klimmen zorgt er namelijk ook voor dat je wiel aan de grond blijft en niet bij het minste geringste weg springt.
Fox doet ook niet aan die trend mee. Ze maken wel een lock out . omdat daar gewoon vraag naar is .Maar een lock out die vanaf je stuur te bedienen maken ze niet . Dan moet je gewoon een terra logic nemen o.i.d