Uitleg rijden met PopLoc

De fijne kneepjes van het mountainbiken. Stel hier je vragen om de rijtechniek onder de knie te krijgen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
hang
Berichten:17
Lid geworden op:wo okt 01, 2003 1:49 pm
Locatie:Breda
Uitleg rijden met PopLoc

Bericht door hang » zo jul 17, 2005 11:23 am

Ik rijd nu al een tijdje met PopLoc, en probeer ook het maximale profijt uit te halen. Tijdens afdalingen en snelle stukken zet ik mijn PopLoc uit (maximale veerweg). En tijdens klimmen en vooral rechte paden zet ik de PopLoc aan (Minimale veerweg). Ik heb nu al een aantal keer een klim gehad met extreme wortels die uit de grond steken e.d. Nu vraag ik me af of het dan wel handig is om de PopLoc aan te zetten. Omdat deze wortels wel makkelijk opgevangen kunnen worden door de voorvork. Aan de andere kant gaat er dan ook kracht van het trappen verloren doordat de voorvork mee-veert tijdens het trappen.

Ik zou graag jullie advies willen hoe je het beste met PopLoc kan rijden. Wanneer PopLoc in-/uitschakelen, tijdens klimmen/afdalingen/single-tracks enzovoort.

Graag jullie advies?!

Groeten,

Paul

Gebruikersavatar
legion
Berichten:4264
Lid geworden op:do sep 12, 2002 9:29 pm
Locatie:Groningen
Contacteer:

Re:Uitleg rijden met PopLoc

Bericht door legion » ma jul 18, 2005 1:25 pm

Waarom probeer je niet gewoon wat het beste bevalt?
Trouwens, als je minder stampt op de pedalen en jezelf aanleert om "rondjes te trappen" in plaats van harken, zal het pompen ook een stuk minder worden...

hang
Berichten:17
Lid geworden op:wo okt 01, 2003 1:49 pm
Locatie:Breda

Re:Uitleg rijden met PopLoc

Bericht door hang » di jul 19, 2005 8:40 am

Kben momenteel ook met de instellingen aan het prutsen, maar wilde graag jullie ervaringen erover horen. Het zou natuurlijk altijd zo kunnen zijn dat ik bepaalde zaken over het hoofd zie. Of dat er iemand met een gouden tip is.

Rondjes trappen helpt idd ook hoopjes om de vork niet of minimaal in te laten veren. Dat probeer ik sowieso altijd, hoewel het aan het eind van een rit nog wel eens eindigt in harken. Maar dat heeft dan weer te maken met energiegebrek.

Zetten jullie je PopLoc ook uit (max veerweg) vlak voor een wortel om deze na de wortel weer aan (min veerweg) te zetten? Hierdoor lijkt me dat je het minste energie verspilt en het meeste contact met de ondergrond houdt. Dit is alleen het geval bij een enkele grote wortel/kuil op een vrij strak pak, bij een enorm hobbelig pad laat ik de poploc uiteraard uit.

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Re:Uitleg rijden met PopLoc

Bericht door Steelboy » di jul 19, 2005 9:48 am

Ik rijdt alleen met de poploc aan tijdens langdurige klimmen, voor de rest zet ik em vaak gewoon open.

Het mooie is echter dat je ter plekke kunt switchen. Ik merkte tijdens de eerste rit dat ik veel vaker (en intuitiever) poploc on en off switchte...

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten:5742
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 8:44 pm

Re:Uitleg rijden met PopLoc

Bericht door Jurriaan » wo aug 03, 2005 3:31 pm

er is zo ie zo nooit bewezen dat het pompen van de vork energie kost.

ik heb de poploc meestal uitstaan, behalve lange helling op of als ik hard wil fietsen.
staande een heuvel op fietsen, bijvoorbeeld de amerongseberg, vind ik met poploc fijner.

Dirt4breakfast
Berichten:221
Lid geworden op:vr jun 10, 2005 7:44 pm

Re:Uitleg rijden met PopLoc

Bericht door Dirt4breakfast » vr nov 04, 2005 2:19 am

Jurriaan schreef:
er is zo ie zo nooit bewezen dat het pompen van de vork energie kost.


wel eens gehoord van de wet van behoud van energie??

energie blijft altijd behouden, alleen de vorm veranderd... als je energie in het trappen stopt, en een x hoeveelheid van die energie gaat in het pompen van de vork zitten, dan kan die zelfde x hoeveelheid energie niet gebruikt worden in het opwekken van de voorwaartse beweging van de fiets.


Eindelijk eens iets kunnen toepassen van die middelbare school natuurkunde :)

M82A1
Berichten:25
Lid geworden op:zo apr 23, 2006 8:08 am
Locatie:E'hvn

Bericht door M82A1 » vr apr 28, 2006 7:34 am

I just bought a new bike with the pop-loc, my buddy speaks miracles over it, i freaking hate the darn thing, its completly useless!!!

This once I engaged it on the street, forgot to turn it off going offroad :lol: took me a while to realize the hell-ish ride was thankx to the poploc.........

Im hoping to run into anyone wishing to trade a reba race 2006 poploc 100mm for another RS reba with u-turn no poploc. I'm 1.91m weighing at a staggering 98kg. Other then the P-loc, great fork!!!
Why not? eh

Gebruikersavatar
Faxmulder
Berichten:3156
Lid geworden op:zo nov 23, 2003 4:07 pm
Locatie:Lake District (UK)

Bericht door Faxmulder » vr apr 28, 2006 10:02 am

you could just change the poploc unit for a unit without!

I have a Reba SL (with out the poploc unit), might want to swop!

XTC840
Berichten:53
Lid geworden op:ma apr 24, 2006 7:07 pm
Locatie:Mijdrecht

Bericht door XTC840 » ma mei 08, 2006 5:52 pm

Faxmulder schreef:you could just change the poploc unit for a unit without!
De poploc hoeft er niet op. Kwestie van 2 imbus boutjes en dat ding ligt eraf.
Ik vind het overigens een geweldige uitvinding. Al vergat ik m gisteren te unlocken bij de laatste afdaling Schoorl. Dan is het opeens een hele andere afdaling :lol:
Die van mij zet ik vast met klimmen. Dan ga je meestal dermate langzaam dat je de veerweg toch haast niet aanspreekt. (dat is iig mijn ervaring)
De klim was de afdaling waard

Gebruikersavatar
Xircuit
Berichten:3504
Lid geworden op:vr sep 20, 2002 9:19 am
Locatie:Amsterdam, MTB @ Posbank/Montferland
Contacteer:

Bericht door Xircuit » di mei 09, 2006 6:24 pm

Ik rij sind kort met poplock en het bevalt goed. Je kunt snel even de compressie verhogen waardoor je gewoon sneller en stabieler klimt, mits het pad redelijk effen is. Ik heb de pop-lock zo afgesteld dat als hij "aan" staat er toch nog een beetje beweging in de vork zit.

Handig speeltje dunkt me.
Ich Heisse Super Fantastisch!

amigo
Berichten:985
Lid geworden op:zo aug 19, 2001 8:21 pm

Bericht door amigo » zo sep 10, 2006 1:41 pm

Het pompen van de voorvork tijdens het klimmen kost volgens mij geen energie , Het pompen van je achtervering juist wel omdat die direct in verbinding staat met je aandrijving .
Ik heb een poploc op mn trek 9.8 zitten ik gebruik hem nauwelijks,want als je je rijstijl een beetje aanpast (zoals je ook bij een fully doet) pompt je vork tijdens het klimmen nauwelijks .
En een voorvork die aanstaat tijdens het klimmen zorgt er namelijk ook voor dat je wiel aan de grond blijft en niet bij het minste geringste weg springt.

Fox doet ook niet aan die trend mee. Ze maken wel een lock out . omdat daar gewoon vraag naar is .Maar een lock out die vanaf je stuur te bedienen maken ze niet . Dan moet je gewoon een terra logic nemen o.i.d

Gebruikersavatar
ott
Berichten:1823
Lid geworden op:ma jun 12, 2006 4:57 pm
Locatie:doesburg

check

Bericht door ott » zo sep 10, 2006 2:49 pm

POP-loc aan bij een klim waar je uit het zadel moet. :)
Helpt me de setting van de vork te optimaliseren voor XC want eerder hield ik de vork harder zodat ik geen pomp keeg bij het staan :roll:

Plaats reactie