Re:springen/ drop offs

De fijne kneepjes van het mountainbiken. Stel hier je vragen om de rijtechniek onder de knie te krijgen.

Moderator:Beheerders

marder inc
springen/ drop offs

Bericht door marder inc » di jan 04, 2005 12:32 pm

mannen,

klein probleempje hier:

als ik spring met mijn specialized groundcontrol fsr heb ik in de lucht geen conrole over de fiets dit voelt niet natuurlijk, tevens omdat ik dit gevoel mis durf ik niet echt verder te gaan qua hoogte en afstand. ikzelf heb t idee dat de fiets te licht is om er controle over te hebben tevens is het euvel ook vaak dat ik niet netjes terecht kom ( voorwiel/scheef noem maar op.

dan nog een klein vraagje drop offs hoe zijn die het best te nemen? beetje vaart en dan springen? of rijd je er gewoon vanaf? of trek je alleen het voorwiel een beetje omhoog?

ik vraag jullie dit omdat ik mijn skills uit wil breiden en strax niet meer bergop wil maar alleen nog berg af... en hard ook.

heb momenteel nog niet de centjes voor een mooie downhill bike en wil met me huidige fiets me techniek opkrikken zodat ik strax bij aanschaf van een downhill/freeride mooi mee uit de voetjes kan.

let wel ik ben een noob ( om het zo eens te zeggen) en hoop dat jullie me wat tips kunne geven zodat men mij halverwege/einde dit jaar ook in winterberg tegen mag komen...

groeten en bedankt alvast

Mister P2
Contacteer:

Bericht door Mister P2 » di jan 04, 2005 12:46 pm

drops gewoon rijden en je voorwiel optrekken maar je kan het ook uit stilstand doen en dan gewoon manual doen zeg maar
en van je controlle gewoon voelen en niet bang zijn dan voelt het vanzelf beter

marder inc

Bericht door marder inc » di jan 04, 2005 1:47 pm

dus tis met droppen gewoon kwestie van voorwiel omhoog en het achterwiel volgt wel? en is het dan de bedoeling dat je m zeg maar op 1 wiel trekt of meer van je tilt het wiel een beetje op zodat het achterwiel kan volgen zodat je horizontaal met de wielen zakt?

thnx alvast

Mister P2
Contacteer:

Bericht door Mister P2 » di jan 04, 2005 3:34 pm

het is het mooiste en meest vloeiend als je eerst met je achterwiel op de grond komt maar daar is hier ook al een ander topic over moet je maar ff kijken...

Space Man Spiff

Bericht door Space Man Spiff » di jan 04, 2005 4:07 pm

ja k weet het maar, oefening baart kunst ;), en das de enige regel die geldt bij het oefenen van soortgelijke dingen, mss kan een beetje talent ook wat helpen :P.
probeer ook eens te gaan dirten je moet liefst een beetje kunnen dirten, dan ga je je meer amuseren in de bikeparks

Fry

Bericht door Fry » di jan 04, 2005 4:43 pm

Space Man Spiff schreef:
ja k weet het maar, oefening baart kunst ;), en das de enige regel die geldt bij het oefenen van soortgelijke dingen, mss kan een beetje talent ook wat helpen :P.
probeer ook eens te gaan dirten je moet liefst een beetje kunnen dirten, dan ga je je meer amuseren in de bikeparks

euh, van xc rechtstreeks naar dubbels springen is mss wat te snel :)

marder inc

Bericht door marder inc » di jan 04, 2005 5:05 pm

haha talent... ik barst ervan....

maarre zonder gekheid ik wou eerst eens gewoon een beetje fatsoenlijk kunnen springen en droppen zodat ik hier in de lokale bossen een beetje de man uit kan hangen en daarna stapje voor stapje de boel uitbreiden. ik zie me eigen nogniet mee doen aan de redbull rampage en zover zal t ook wel nooit komen maar toch eerst de skills maar eens op peil en dan zullen we wel verder zien wat er gaat gebeuren... in elk geval dank voor de reacties en ik hoop er nog meer te mogen lezen want des te eerder ik t n beetje onder de knie heb des te eerder er een ander fietsje komt.

vergis ik me als ik zeg dat een dh bike wat meer slordigheids/schoonheids foutjes toelaat .....bredere bandjes meer veerweg enzo?

Crash

Bericht door Crash » di jan 04, 2005 5:08 pm

Mister P2 schreef:
het is het mooiste en meest vloeiend als je eerst met je achterwiel op de grond komt maar daar is hier ook al een ander topic over moet je maar ff kijken...

aleee dat is bij t streeten mischien fijn maar als je op je achterwiel land maar niet bij een flinke drop in t zand dat is ongecontroleerd met hoge snelheid em dan veert eerst je achter demper helemaal in en dan en terwijl die uitveerd veerd je vork in krijg je zon voorover flikker effect :)
dan kun je beter op twee wielen landen.

Mister P2
Contacteer:

Bericht door Mister P2 » di jan 04, 2005 5:43 pm

als je fully rijd wel ja :P
maar ja zoals al eerder gezegt is veel oefenen

marder inc

Bericht door marder inc » di jan 04, 2005 6:13 pm

zal vanaaf eens wat gaan trainen op de techniek. en allicht weet ik dat oefenen de sleutel is.....

verder nog iemand enig idee hoe hoog je mag gaan met een specialized groundcontrol fsr met voor 80 mm veerweg en achter een fox vanilla coil over en mavic x222 velgjes?

weeg zelf 78-80 kg

Fry

Bericht door Fry » di jan 04, 2005 7:28 pm

er zijn wel 2 soorten drops

drops op vlakke ondergrond, die zie je massaal genomen worden op urban meetings door de grootste posers eerst ;D en daar moet je zo achterwiel eerst landen, kwestie van de stoot van het landen in 2 keer door je heen te laten gaan ipv in 1 harde klap met de 2 wielen tegelijk

drops to tranny, dit is wanneer je landing verder naar beneden loopt, je land in een bergafje, en dan is het best om 2 wielen tegelijk te landen, anders katapulteer je over je stuur, met de gekende nosewheelie to faceplant als gevolg

oefenen is de boodschap, maar moeilijk is droppen niet, is eigenlijk niks aan, gewoon induiken

Space Man Spiff

Bericht door Space Man Spiff » di jan 04, 2005 9:43 pm

marder inc schreef:
zal vanaaf eens wat gaan trainen op de techniek. en allicht weet ik dat oefenen de sleutel is.....

verder nog iemand enig idee hoe hoog je mag gaan met een specialized groundcontrol fsr met voor 80 mm veerweg en achter een fox vanilla coil over en mavic x222 velgjes?

weeg zelf 78-80 kg

niet veel meer dan 1m tot op de platten, mss 2m to tranny, meestal voel je het wel aan wanneer het wat teveel wordt voor je fiets

Chmod

Bericht door Chmod » wo jan 05, 2005 11:30 am

Ej GT dude, van nosewheelie to faceplant weet jij wel iets af he... ;)

Fry

Bericht door Fry » wo jan 05, 2005 11:43 am

Chmod schreef:
Ej GT dude, van nosewheelie to faceplant weet jij wel iets af he... ;)

ja das mijnen signature trick, bunny hop to nosewheelie into staircase to faceplant + het levend bewijs zijn dat skatehelmen niet werken ;D

marder inc

Bericht door marder inc » wo jan 05, 2005 11:54 am

gister nog een beetje getest. maar zelf bij een dropje van 60 cm to flat presteer ik het om op me voorwiel te landen.... als ik da bij een meter had gedaan was ik nu tandjes aant zoeken geweest.. zal me ouwe nolan helm eens opzoeken, denk dat dat wat veiliger voelt en dat je wat meer durft. ( omdat ik de feeling nog nie heb denk ik dat t wel zal schelen) ik heb zelf het idee dat enige snelheid ook wel van belang is. dus als ik me helmpje gevonden heb en me scheenbeschermers dan gaan we in het lokale (duitse) bos eens oefen op een mooie plek waar een drop to tranny ligt van ca 1 meter hoog. dat zal t gevoel en techniek wel moeten verbeteren lijkt me.

misschien zou een clinic wel iets zijn om te trainen....

Mister P2
Contacteer:

Bericht door Mister P2 » wo jan 05, 2005 12:29 pm

veel oefenen jah en zorgen dat je op niet eerst met je voor wiel land als je drops to flat doet :P
anders krijg je het idee van het filmpje hier ergens van de vader op de picknick tafel ;)

Fry

Bericht door Fry » wo jan 05, 2005 2:23 pm

marder inc schreef:
gister nog een beetje getest. maar zelf bij een dropje van 60 cm to flat presteer ik het om op me voorwiel te landen.... als ik da bij een meter had gedaan was ik nu tandjes aant zoeken geweest.. zal me ouwe nolan helm eens opzoeken, denk dat dat wat veiliger voelt en dat je wat meer durft. ( omdat ik de feeling nog nie heb denk ik dat t wel zal schelen) ik heb zelf het idee dat enige snelheid ook wel van belang is. dus als ik me helmpje gevonden heb en me scheenbeschermers dan gaan we in het lokale (duitse) bos eens oefen op een mooie plek waar een drop to tranny ligt van ca 1 meter hoog. dat zal t gevoel en techniek wel moeten verbeteren lijkt me.

misschien zou een clinic wel iets zijn om te trainen....

waarschijnlijk is de geometrie van je fiets behoorlijk fout om drops te doen, koop een korte stuurpen met rize bar en zet je zadel op zijn laagst, beter om te leren, want het is echt wel raar dat je geen simpel dropje kan doen, mss is een BMX aanschaffen geen slecht idee om de bikeskills naar omhoog te werken

marder inc

Bericht door marder inc » wo jan 05, 2005 2:49 pm

ik heb eens zitten kijken en ik heb t gevoel dat er iets idd niet klopt.
ik heb specialized groundcontrol fsr met voor een rst461 dh vork erin mijn stuurtje is een azonic (""Downhill" modelletje geen bezemsteeltje) [ v stuurtje met tussenstukkie voor meer stijfheid maar deze staat een cm of 10 voor de vork als je via de zijkant kijkt. ( als ik naar de nieuwere bikes kijk ( big hit 2005) dan zit t stuur bekant tegen de vork aan ( veel kortere stuurpen) wat volgens mij ook directer reageerd als je m op 1 wiel wil hebben omdat je meer aan de voorvork/wiel zelf trekt. zou dit m kunnen zijn want zoiets zegt mijn gevoel ook wel...........

Fry

Bericht door Fry » wo jan 05, 2005 2:52 pm

ja waarschijnlijk is hetdat, zeker met een stuurpen van 120 - 140 mm, als de jouwe, zet er een tje op van 35 a 40 mm, je trekt em zo in manual, stuurt veel fijner

marder inc

Bericht door marder inc » wo jan 05, 2005 2:53 pm

misschien iets duidelijker:

kijk eens bij bikes naar de xc modellen de am eagle bovenaan, daar staat t stuur ook een cm of 10 voor de vork

en kijk nou naar de DH santacruz v8 die heeft zijn stuur ""op de vork ""zitten en niet ervoor

dat bedoel ik

Fry

Bericht door Fry » wo jan 05, 2005 4:36 pm

marder inc schreef:
misschien iets duidelijker:

kijk eens bij bikes naar de xc modellen de am eagle bovenaan, daar staat t stuur ook een cm of 10 voor de vork

en kijk nou naar de DH santacruz v8 die heeft zijn stuur ""op de vork ""zitten en niet ervoor

dat bedoel ik

het was duidelijk hoor in je vorige post, jij hebt een XC pen, en je moet een DH pen hebben, bovendien is het ook nog best gevaarlijk met zo een XC pen drops en zo te doen, ze zijn al slapper en dan is het moment erop nog een pak groter, koop gewoon zo een DH stuurpen van 35 a 40 mm

marder inc

Bericht door marder inc » wo jan 05, 2005 5:13 pm

thnx jij bevestigd dus wat ik ook al dacht, zal eens kijken of dat wat veranderd want helemaaal aan mij zal t nie mogen liggen.. heb vroeger ook veel geskate en daar kon ik ook gekke dingen uithalen...

maar thnx voor de hulp/ cq adviezen

Space Man Spiff

Bericht door Space Man Spiff » do jan 06, 2005 11:55 am

met een ander stuurpen zal het zeker beter gaan maar denk niet dat je skills hierdoor plots veel beter gaan worden, ik denk dat het eerder aan je snelheid ligt. mss lijkt dit wel belachelijk maar je moet klein beginnen 20 a 30 cm en als je dat perfect kan nog 10cm derbij je moet niet voor je eerste keer 1m of 2 gaan doen

Mister P2
Contacteer:

Bericht door Mister P2 » do jan 06, 2005 2:16 pm

zowiezo niet beginne met 1 a 2 meter :P
als je het nog nooit gedaan heb

marder inc

Bericht door marder inc » do jan 06, 2005 2:42 pm

heyz was ie weer.

heb nog geen andere stuurpen want bij de lokale hobby bob hier probeerden ze me van die fijne bbb stuurpennen aan te smeren die nog langer waren dan die ik nu heb, en andere hadden ze niet maar geen nood komt goed .

ik weet dat t nie allemaal aan de stuurpen zal liggen maar t zal wel schelen. en ik ben geen pro maar ik heb oa met skaten bewezen dingen snel op te kunnen pikken. dat bedoelde ik ermee..

maar geen nood want juni zal er een bighit in me schuurtje staan hahaha dan gehts loss. ;D ;D ;D :P

thnx auf jeden fall

Plaats reactie