Re:Welke veerweg??

De fijne kneepjes van het mountainbiken. Stel hier je vragen om de rijtechniek onder de knie te krijgen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
PsychoPeter
Welke veerweg??

Bericht door PsychoPeter » za okt 02, 2004 12:40 am

Yo,

Ik wil graag eens wat menigen/ervaringen horen m.b.t de Veerweg die "nodig" of dat juist niet is voor XC/Wedstrijden.

Voor XC/Wedstrijden heb ik regelmatig gelezen dat je een vork met een veerweg van 80-85 mm zou moeten gebruiken, en dus juist NIET groter.
Dit zou min of meer een "norm" zijn.

Laatst vroeg ik aan een behoorlijk ervaren clublid of dit zo was, hij antwoorde hier op dat dit eigenlijk nog stamde uit de periode dat mtb wedstrijden op banen werden gereden zonder drop off"s en dat die er nu steeds meer en hoger voorkomen, dus dat je net zo goed voor een vork kunt kiezen met 100 mm, net wat je zelf wilt.

Nu snapt iedereen wel dat je geen XC/Wedstrijd gaat doen met een crown fork met een veerweg van 170 mm , dan kun je een wedstrijd net zo goed met een bakfiets gaan rijden ;D ;D (wow, nieuw idee!!?? :D )

Ik zelf zou een beter gevoel hebben om te kiezen voor een vork met een veerweg tot 100-110 mm, om in iedergeval "genoeg" te hebben

Ik zou eens graag wat ervaringen/advies hierover willen lezen van anderen.

Greetz,
Psycho

SexXxy Boy

Bericht door SexXxy Boy » za okt 02, 2004 4:35 pm

Wat een bull...

Met 80mm veerweg kun je net zo goed droppen als met 100mm. Tís maar net wat je fijn vindt rijden en wat je frame max aan veerweg kan hebben.

Gast

Bericht door Gast » za okt 02, 2004 6:35 pm

team 24 rijdt toch me foxkes op 80mm ? en die doen groooote dinge :p

PsychoPeter

Bericht door PsychoPeter » za okt 02, 2004 10:51 pm

SexXxy Boy schreef:
Wat een bull...

Met 80mm veerweg kun je net zo goed droppen als met 100mm. Tís maar net wat je fijn vindt rijden en wat je frame max aan veerweg kan hebben.

Is ook mijn redenering, daarom ook mijn vraag wat er aan ten grondslag zou liggen van die 80 mm.

Leg eens uit wat wat je frame te maken kan hebben met de maximale veerweg?
Je ziet wel dat bijvoorbeeld bij een DH frame naar het balhoofd toe de framebuizen meer omhoog lopen, dus de geometrie is anders.
Hoe weet je nou wat voor jou frame de maximale veerweg zou mogen zijn?

PsychoPeter

Bericht door PsychoPeter » za okt 02, 2004 11:06 pm

SexXxy Boy schreef:
Wat een bull...

Hier een kwoot van de B2B site;

Voorvorken
Hoe meer veerweg een vork heeft, hoe comfortabeler deze is. Meestal gaat deze stelling wel op. Vorken met veel veerweg zullen niet zo snel de maximale veerweg bereiken, zodat ze "softer" ingesteld kunnen worden. Een Marzocchi met 130mm veerweg veert dus bij kleine oneffenheden al in. Een racevork met 70mm veerweg kan dit ook wel, maar dan wordt de maximale veerweg te snel bereikt (bottom out).
Rij je cross country wedstrijden: niet meer dan 100mm veerweg (+/- 80mm is ideaal). Liefst zo licht mogelijk. Vaak kiezen racers een luchtvork.

Zij stellen dus NIET meer dan 100 mm.

Gast

Bericht door Gast » zo okt 03, 2004 12:03 am

bansheebeest schreef:
team 24 rijdt toch me foxkes op 80mm ? en die doen groooote dinge :p

::)

Crash

Bericht door Crash » zo okt 03, 2004 4:59 pm

vind ik dus ammel dikke bullshit
ik rijd op mn big hit 200mm achter 190mm voor menig xcertje voorbij hoor zelfs mee het klimmen.
hoho niet dat ik de men ben hoor maar ik bedoel hoe minder veerweg hoe sneller ckr niet het gaat om je techniek sommige lukt het ook niet om te dirten met een fully andere weer wel dus tja...

crash

Gast

Bericht door Gast » zo okt 03, 2004 8:09 pm

Uh crash nu praat je wel echt stont kerel. :-*

Gast

Bericht door Gast » zo okt 03, 2004 8:51 pm

@ dude : what"s with the smiley?

Daniel air

Bericht door Daniel air » zo okt 03, 2004 9:38 pm

24 team rijd niet met een fox maar met een DJ. Alleen tristan rijd met een fox en die staat volgensmij op 125mm.

Gast

Bericht door Gast » zo okt 03, 2004 9:47 pm

:)

PsychoPeter

Bericht door PsychoPeter » zo okt 03, 2004 10:04 pm

Crash schreef:
ik rijd op mn big hit 200mm achter 190mm voor menig xcertje voorbij hoor zelfs mee het klimmen.

crash

Is de BigHit geschikt om te downhillen of heb je er dan 2? ;D

Gast

Bericht door Gast » zo okt 03, 2004 10:32 pm

een bighit is een downhill freeride machien , crash cruised gewoon xc me da ding :d

PsychoPeter

Bericht door PsychoPeter » zo okt 03, 2004 10:56 pm

bansheebeest schreef:
een bighit is een downhill freeride machien , crash cruised gewoon xc me da ding :d

Kan zijn crash is misschien ook wel zo"n ADHD typetje :D :D :D

Maar tussen een Downhiller of een Freeride zit nog wel verschil, de meeste
Freeriders zijn NIET geschikt om te downhillen, je rijdt ze gewoon aan gort.
(In winterberg mocht ik absoluut niet met een gehuurde AC1 hij DH parcours op)

Ik heb in dit forum al tot 2 keer een Bighit frame te koop gezien met een scheurtje in de achterbrug,....dat zou naar mijn idee inhouden dat de Bighit een Freerider is waar misschien mee ge-downhilled is, als deze scheurtjes zijn ontstaan tijdens Freeride dan zijn het zeer zeker geen DH"ers.
Ik vind de Bighit een bijzonder gave bike, maar de nieuwprijs van 2000 Euro is eigenlijk ook te mooi om waar te zijn voor een DH Bike, die koop je gewoon niet onder de 3000 pleuro"s zover ik een beetje aan het orienteren ben.
Dan zou het toch met de tijd een Scream of een chaparral worden

Gast

Bericht door Gast » zo okt 03, 2004 11:22 pm

dude freeride = redbull rampage :d das evehard as downhill :)

jojo

Bericht door jojo » ma okt 04, 2004 8:41 am

PsychoPeter schreef:Maar tussen een Downhiller of een Freeride zit nog wel verschil, de meeste

Dat komt erop neer dat zij zeggen dat je de bike kapot rijd op de DH van Winterberg??

Lijkt me toch echt niet.

Chmod

Bericht door Chmod » ma okt 04, 2004 11:07 am

ik rij street/dirt/4x met een jumperke (80mm) mij hoor je niet klagen. Het is wel zo, hoe meer veerweg op je XC, des te meer je geometrie verandert. En dit kan er wel voor zorgen dat je die rest niet meer zal kunnen volgen. (of alleen in de berg af). tis een compromis tussen grip en prestatie. Bij competitie hoef je maar een basis van confort zodat je hard kunt rijden! -> Zowel bergaf als berop!!!

Zorg er gewoon voor dat je bij de veerweg blijft die ook effectief voor je frame voorgeschreven is.

Crash

Bericht door Crash » ma okt 04, 2004 4:06 pm

haha indd ook al zon ilusie dat downhill meer sloopt als freeriden en harder gaat en voor tha real bikels is NOT
freeride is de bruutste stuff 8)
big ass drops en jumps
downhill is zo snel mogelijk beneden komen met zo weinig mogelijk los komen want da kost snelheid.

legion
Contacteer:

Bericht door legion » ma okt 04, 2004 4:51 pm

Een AC1 is totaal géén beperking op de downhill in Winterberg.
Over veerweg; kijk wat lekker stuurt met jou frame, hoeveel waarde hecht je aan gewicht en wat is je rijstijl. De een rijdt rigid, de ander doet het zelfde rondje met 5", "t is wat jij wil.
Dit soort "standaards" komen vaak voort uit een wat bekrompen zienswijze.

Zand er over

Bericht door Zand er over » ma okt 04, 2004 6:42 pm

kijk wat het advies is van je frame. een korte veerweg zorgt er voor dat de balhoofdhoek stijl blijft. dit resulteerd in een nerveuze fiets die rap stuurt.
Als ik mij niet vergis wordt per twee centimeter veerweg je balhoofdhoek 1 graad lager. Dit maakt de fiets minder nerveus en betere daal eigenschappen. Het hangt er dus vanaf wat de uitgangspositie is van je frame en wat je zelf wilt. Ik heb zelf 100mm in een commencal hardtail zitten. dat is wat veel maar met dunnere olie krijg je wat meer sag waardoor de netto veerweg ongeveer 85 mm is wanneer ik op de fiets zit.

PsychoPeter

Bericht door PsychoPeter » ma okt 04, 2004 11:26 pm

jojo schreef:
[
PsychoPeter schreef:Maar tussen een Downhiller of een Freeride zit nog wel verschil, de meeste

Dat komt erop neer dat zij zeggen dat je de bike kapot rijd op de DH van Winterberg??

Lijkt me toch echt niet.

Van de eigenaar/verhuurder mocht het niet, nu verkoopt Giant zelf de AC1 als een Freeride bike en niet expliciet als een DH"er.(die kost nog eens 1000 meer)
Natuurlijk heeft het ook alles te maken met hoe gek je met een bike doet op een DH parcours en hoe ver je gaat.
Daar naast speelt het gewicht van de "jockey" ook een rol natuurlijk, ik zit altijd rond de 85 Kg dat is ook niet voor bike begrippen echt licht, hoewel ik was ruim 110 Kg toen ik begon met fanatiek te biken :D
Ik vind free-ride hardstikke leuk, maar DH"en vind ik toch nog iets anders hebben, maar als ik dat 5 tot 10 keer per jaar zou gaan doen is het veel denk ik.
En dat is voor mij de overweging,....wat t.z.t te gaan kopen.

Greetz,
Peter

Plaats reactie