"onstabiele vlucht" tijdens springen table
Moderator:Beheerders
- Hotsnail
- Contacteer:
Ben gisteren in groningen aan het oefenen geweest en ik begin er steeds meer lol in te krijgen. Nu zijn er alleen met een probleem met het springen. Vaak gaan de sprongen wel aardig (voor een beginner dan
) maar zo nu en dan heb ik het gevole dat de fiets ineens onstabiel wordt als ik in de lucht hang. Ik vermoed dat het komt doordat ik dan niet helemaal recht afzet. Ik neem aan dat je in de lucht wel kan corrigeren? of moet je altijd een goede afzet hebben. Nu zie ik in films wel dat rijders hun stuur draaien in de lucht. Is dat een van de correctiemogenlijkheden? Daar lijkt me alleen wat weinig teid voor...

Ijzeren paarden eten geen haver....
Re: "onstabiele vlucht" tijdens springen table
Vraag aldaar iemand met ervaring om er naar te kijken en om tips: veel is terug te herleiden naar de houding op de fiets en factoren waardoor die niet echt optimaal is vanwege een variteit aan oorzaken, zoals te ver doortrappen, in elkaar gekrompen zitten ten gevolge van een vorige hindernis of bocht, ... Maar je moet het zien, om er echt iets nuttigs over te kunnen zeggen.Hotsnail schreef:Ben gisteren in groningen aan het oefenen geweest en ik begin er steeds meer lol in te krijgen. Nu zijn er alleen met een probleem met het springen. Vaak gaan de sprongen wel aardig (voor een beginner dan) maar zo nu en dan heb ik het gevole dat de fiets ineens onstabiel wordt als ik in de lucht hang. Ik vermoed dat het komt doordat ik dan niet helemaal recht afzet. Ik neem aan dat je in de lucht wel kan corrigeren? of moet je altijd een goede afzet hebben.
Nu weet ik niet wat voor films jij kijkt, maar in de meeste die ik gezien heb zou ik het in de categorie "show" willen scharen.Nu zie ik in films wel dat rijders hun stuur draaien in de lucht. Is dat een van de correctiemogenlijkheden? Daar lijkt me alleen wat weinig teid voor...
Heel vaak doe je dat tweaken van de bike ook juist om stabiliteit te krijgen, je hebt meer controle dan dat je door de lucht zweeft/zwabbert. Maar het gevoel dat je er geen tijd voor hebt, gaat vanzelf voorbij, net als het onstabiele gevoel. Met vrienden/anderen biken is altijd goed om wat feedback te krijgen! Maar veel oefenen gewoon 

- Hotsnail
- Contacteer:
tsja, had alleen iemand met een camera bij me, en die is niet echt (echt niet) ervaren met het nemen van sprongen. Moet maar eens zien dat ik er samen met een ervaren iemand kan fietsen.
Had al een voorgevoel dat het draaien van het stuur ook voor de show was, maar ja, hetzelfde ook van anderen horen is altijd beter.
Is het tijdens het maken van een spron nu eigenlijk het beste om zo compact mogenlijk te zitten (dus vlak boven je fiets) of om een meer gestrekte positie te houden? Ik zit zelf meestal vrij compact heb ik het idee.
Het is trouwens een fantastich gevoel om een sprong goed te doen
Had al een voorgevoel dat het draaien van het stuur ook voor de show was, maar ja, hetzelfde ook van anderen horen is altijd beter.
Is het tijdens het maken van een spron nu eigenlijk het beste om zo compact mogenlijk te zitten (dus vlak boven je fiets) of om een meer gestrekte positie te houden? Ik zit zelf meestal vrij compact heb ik het idee.
Het is trouwens een fantastich gevoel om een sprong goed te doen

Wat 'het beste' is, valt IMHO zo niet te zeggen. Dat hangt m.i. volledig af van de situatie (soort hindernis, snelheid, eigen techniek, etc...) en hetgeen je beoogt (snel vs. show).Hotsnail schreef:Is het tijdens het maken van een spron nu eigenlijk het beste om zo compact mogenlijk te zitten (dus vlak boven je fiets) of om een meer gestrekte positie te houden?
Komen we weer terug bij het oorspronkelijke punt: zoek iemand die terzake kundig is en kan beoordelen wat gezien jouw capaciteiten en de omstandigheden het beste is. Misschien dat je daarmee beter geholpen bent bij een BMX-baan/club dan in Groningen (vaste trainingstijden, trainers, etc...).
Ik zie "markt" voor een trainingsdag à la Made, ergens in het noorden van het land...
idd, hangt af van de situatie en wat voor jumps je neemt. Als je dirt rijd is het de bedoeling zo hoog mogelijk te gaan dus dan strek je je benen wat, als je een race doet is het de bedoeling van zo snel mogelijk over de jump heen te gaan ,dan ga je andere bewegingen doen. Filmpjes kunnen wel helpen maar de juiste filmpjes dan zoals de cowan zen dirt-instructievideo (higher learning) en die Dh-techniques video van dirt magazine (ben ni zeker dat het van dirt was maar soit)
Fundamentals (trailer) van Dirt Magazine / Alex Rankin.crazyfuck schreef:Filmpjes kunnen wel helpen maar de juiste filmpjes dan zoals de cowan zen dirt-instructievideo (higher learning) en die Dh-techniques video van dirt magazine (ben ni zeker dat het van dirt was maar soit)
Lastige blijft dat je zelf niet ziet wat je doet....
Misschien interessant...
Fundamentals is zeker een aanrader, en ook te verkrijgen
Mastering mountainbikeskills is ook een leuke, een boek van Brian Lopes en Lee McCormack.
Als je je in 1 van die 2, of beide, verdiept, en je gaat vervolgens met een ervaren iemand rijden kun je al gauw verschil merken. Verder eens met Cheeta
Mastering mountainbikeskills is ook een leuke, een boek van Brian Lopes en Lee McCormack.
Als je je in 1 van die 2, of beide, verdiept, en je gaat vervolgens met een ervaren iemand rijden kun je al gauw verschil merken. Verder eens met Cheeta
:: Turner DHR / Turner 4X / Turner Flux ::
Hey Hotsnail.
Ik ben zelf ook stevig aan het oefenen en het gaat steeds beter.
ik probeer beter te worden door mensen te vragen om te kijken wat ik niet goed doe en probeer mijn sprong dan aan te passen. Het mooiste is met film opnemen en terug kijken.
Een belangrijke tip is denk ik dat je niet aan het stuur moet trekken maar springen vanuit de pump in je fiets. Trekken aan het stuur gaat meestal niet gelijk, en dan ga je scheef. (een breder stuur maakt de invloed hiervan kleiner). Verder moet je een paar fietslengtes voor je gaat springen stoppen met trappen en je voeten op gelijke hoogte brengen zodat je zelf stabiel bent.
Een aardige instructie
http://www.bikeradar.com/fitness/articl ... umps-24040
Hier nog twee instructie filmpjes:
http://www.youtube.com/watch?v=z7-H7-Zyksg
http://www.youtube.com/watch?v=8nAfA6NQ2x4
Ik ben zelf ook stevig aan het oefenen en het gaat steeds beter.
ik probeer beter te worden door mensen te vragen om te kijken wat ik niet goed doe en probeer mijn sprong dan aan te passen. Het mooiste is met film opnemen en terug kijken.
Een belangrijke tip is denk ik dat je niet aan het stuur moet trekken maar springen vanuit de pump in je fiets. Trekken aan het stuur gaat meestal niet gelijk, en dan ga je scheef. (een breder stuur maakt de invloed hiervan kleiner). Verder moet je een paar fietslengtes voor je gaat springen stoppen met trappen en je voeten op gelijke hoogte brengen zodat je zelf stabiel bent.
Een aardige instructie
http://www.bikeradar.com/fitness/articl ... umps-24040
Hier nog twee instructie filmpjes:
http://www.youtube.com/watch?v=z7-H7-Zyksg
http://www.youtube.com/watch?v=8nAfA6NQ2x4
I spam therefore I am!
----------------------------
\o/ Team Roekeloos \o/
\o/ Team Roekeloos \o/
- Hotsnail
- Contacteer:
Wow... die was er idd ook nog
Gelukkig in de afgelopen jaren wel iets voortgang geboekt, al minder dan ik zou willen. Is hier in Friesland ook zo weinig te springen...
Vorig weekend voor het eerst op de FT geweest en een klein dubbeltje springen gaat wel prima nu, ook speed jumps heb ik niet zo veel moeite meer mee. Alleen grote dubbels vind ik nog erg intimiderend. Moet er altijd aan denken hoeveel pijn het gaat doen als ik het niet haal, en daardoor durf ik dus niet op te schakelen...

Vorig weekend voor het eerst op de FT geweest en een klein dubbeltje springen gaat wel prima nu, ook speed jumps heb ik niet zo veel moeite meer mee. Alleen grote dubbels vind ik nog erg intimiderend. Moet er altijd aan denken hoeveel pijn het gaat doen als ik het niet haal, en daardoor durf ik dus niet op te schakelen...