bochten werk
Moderator:Beheerders
gewoon op je zadel blijven zitten, beetje tegenleunen en vingertje bij de rem. Bijtrappen gaat bij mij soms niet want dan ga ik zo schuin dat mn pedalen de grond raken :P
Re:bochten werk
Heeeeeeel veel doen. Evalueer jezelf, wat heb ik gedaan en hoe ging het.
Ik rijd tijdens trainingen een moeilijke bocht vaak meerdere keren op een andere manier ( snel in, langzaam uit. druk voor - druk achter) om te kijken wat het beste werkt. Zo bouw je ervaring op.
Tips; Kijken waar je heen wilt gaan en niet remmen in de bocht.
tip; experimenteer ook eens met je bandenspanning. Juiste spanning is maximale grip ook in de bochten.
Succes
Ik rijd tijdens trainingen een moeilijke bocht vaak meerdere keren op een andere manier ( snel in, langzaam uit. druk voor - druk achter) om te kijken wat het beste werkt. Zo bouw je ervaring op.
Tips; Kijken waar je heen wilt gaan en niet remmen in de bocht.
tip; experimenteer ook eens met je bandenspanning. Juiste spanning is maximale grip ook in de bochten.
Succes
crazy canuck schreef:
ik heb 4 jaar gekoerst (saai) en daar zeiden ze altijd dat je in de bocht moet kijken, je moest dus al kijken voor de bocht hoe hij lag bv.of er iets lag waarop je kon uitglijden. tijdens dat je de bocht gaat nemen moet je dan naar de richting kijken naar waar je gaat,bv naar de straat die je naartoe rijd. kijk maar op DH filmpjes en let erop naar waar ze kijken (en het scheelt je heel wat snelheid) gewoon eens uitproberen je zal (bijna) nooit moeten remmen, je wil dan alleen maar bijtrappen
Dit is inderdaad de manier van doen. En sinds 3 jaar pas ik het zoveel mogelijk toe. Met succes want mijn techniek is de afgelopen jaren behoorlijk verbeterd. Vroeger was ik al bang dat ik ging slippen. Nu krijg ik pas een kick als ik met 60 in het uur ff mijn voorwiel voel wegglijden op grindstukken in de Alpen ;D ;D :P. Het is een kwestie van anticiperen.
Ik wil niet overdrijven maar Cedric Gracia verdraaid zijn lichaam een beetje als hij een bocht induikt (hij is niet de enige). Dat doe ik nu ook met als gevolg dat je veel sneller kan corrigeren als het een beetje uit de hand dreigt te lopen ;D. Ik probeer ook zoveel mogelijk met mijn voorwiel op het randje te rijden want dan verlies je minder snelheid dan als je met je achterwiel stapje opzij maakt. Verder is het gewoon een kwestie van ervaring en training. Na een aantal jaar komt vanzelf het gevoel, altans bij mij. Bij mij ging trouwens de bochttechniek beter nadat ik ook een snowboardvakantie had in Oostenrijk ;D
Bekijk ook eens wat bikevideos, kan je veel van leren

altijd voor de bocht remmen niet erin. dat is bij elke sport zo
Opgelet :
normaal gezien moet je niet remmen "in" de bocht.
nochtans, voor de "ervarererere" rijders : er is manier waar je trapt en remt simultaan en zo door de bocht gaat.
Ik pas het enorm veel toe met losse ondergrond of modder, komt echt uit de motosport vooral de enduro...
normaal gezien moet je niet remmen "in" de bocht.
nochtans, voor de "ervarererere" rijders : er is manier waar je trapt en remt simultaan en zo door de bocht gaat.
Ik pas het enorm veel toe met losse ondergrond of modder, komt echt uit de motosport vooral de enduro...
Schroomt u zich vooral niet het een en ander toe te lichten...
Ik heb op het moment alleen een voorrem, dat is ook een hele goeie manier om te leren niet in de bocht te remmen.
(en een hele goede leermeester voor het opvangen van een glijdend voorwiel)
Ik heb op het moment alleen een voorrem, dat is ook een hele goeie manier om te leren niet in de bocht te remmen.
(en een hele goede leermeester voor het opvangen van een glijdend voorwiel)
Ik rem wel in een bocht maar niet zo hard als ervoor natuurlijk. Kijk dat iedereen zegt dat je dat niet moet doen betekend niet automatisch dat je het niet eens kunt uitproberen. Ik ben nog nooit hierdoor in de problemen gekomen en het is gewoon een kwestie van uitproberen en aanvoelen.
Dat ze dat in geen enkele sport doen geloof ik niks van in de motorsport doen ze het ook wel eens en ik denk dat sporters het ook wel toepassen in de wielrennerij, altans de durvals
Dat ze dat in geen enkele sport doen geloof ik niks van in de motorsport doen ze het ook wel eens en ik denk dat sporters het ook wel toepassen in de wielrennerij, altans de durvals

-
Leerink schreef:
Ik rem wel in een bocht maar niet zo hard als ervoor natuurlijk. Kijk dat iedereen zegt dat je dat niet moet doen betekend niet automatisch dat je het niet eens kunt uitproberen. Ik ben nog nooit hierdoor in de problemen gekomen en het is gewoon een kwestie van uitproberen en aanvoelen.
Dat ze dat in geen enkele sport doen geloof ik niks van in de motorsport doen ze het ook wel eens en ik denk dat sporters het ook wel toepassen in de wielrennerij, altans de durvals![]()
je doet in principe niks verkeerd, je gaat alleen niet even snel als dan je niet zou remmen. denk maar niet dat pro"s remmen in een bocht om af te remmen, om te corrigeren mss. je moet het eens proberen k deed het vroeger ook een beetje remmen in een kombocht ofzo gewoon eens doen zonder rem volledig ervoor gaan. kheb ook laatst gezien hoe de profs het doen op fundamentals slippen zonder te remmen

-
Fundamenteel:
Heet gaat er nie om hoe hard je een bocht ingaat, maar hoe hard je eruit komt.
DAT is bij elke bocht in elke sport zo.
Remmen in de bocht gaat uitstekend, goed kijken naar DH, als er dan al geremd wordt gebeurd dat vaak de fiets al zettend zeer laat remmend, dus ala motoGP.
Voor de pro"s only hehehe.
Mijn XC gebakje heeft geen voorrem momenteel zeer spannend.
E
Heet gaat er nie om hoe hard je een bocht ingaat, maar hoe hard je eruit komt.
DAT is bij elke bocht in elke sport zo.
Remmen in de bocht gaat uitstekend, goed kijken naar DH, als er dan al geremd wordt gebeurd dat vaak de fiets al zettend zeer laat remmend, dus ala motoGP.
Voor de pro"s only hehehe.
Mijn XC gebakje heeft geen voorrem momenteel zeer spannend.
E
-
Remmen doe je alleen aan de finish, vo de rest moet je stampen, en liefst zo hard en zo veel mogelijk.... ::) ::)
-
oke komt ie
- geen voet van pedaal (uit de bocht trappen gaat dan best kut)
- in een bocht druk op het voor wiel (voor wiel in een bocht kwijt is wel het laaste wat je wil)
- en eventueel uit een kombocht der uit duwen (maar dan ben je toch al de bocht uit) dan kan je je gewicht naar achter gooien.
- en als het zanderig is of mul fiets platter dan jij zelf. (mx style)
- Voor de bocht remmen
ugh ik heb gesproken.
- geen voet van pedaal (uit de bocht trappen gaat dan best kut)
- in een bocht druk op het voor wiel (voor wiel in een bocht kwijt is wel het laaste wat je wil)
- en eventueel uit een kombocht der uit duwen (maar dan ben je toch al de bocht uit) dan kan je je gewicht naar achter gooien.
- en als het zanderig is of mul fiets platter dan jij zelf. (mx style)
- Voor de bocht remmen
ugh ik heb gesproken.
Het valt me wel op als ik dh wedstrijden bekijk dat ze vrijwel nooit op hun zadel zitten. tijdens bochten al zowiezo niet.