Maargoed het rijden, ik had de kaart van FFC.fr uit geprint.:
http://www.ffc.fr/com/imgAdmin/SitesVTT/cartes/83.jpg
Na het nodige zoeken op de normale kaarten die we hadden van de regio hadden we dan eindelijk het begin van de routes gevonden. Achteraf was dit niet nodig geweest want je kan bij de Decathlon in Frejus (ligt aan de weg naar de Carrefour) kant en klare route kaarten kopen. Je kan hier ook fietsen huren, naar wat ik heb gezien leuke xc hardtails, maar ook all mountain fully’s met 120 veerweg achter en 140 voor. De fietsen zijn wel van het merk rockrider, maar ze zagen er wel degelijk uit.
Mijn rijervaring:
We hebben alleen maar route 5-7 gereden, deze lagen het dichts bij de camping. We hebben ook nog geprobeerd om route 1 en 2 te rijden bij de base naturel maar toen we bij het afwateringskanaal kwamen konden we nergens meer bordjes vinden, en aangezien het toen al begon te schemeren hebben we niet meer verder gezocht naar route 2. We hebben toen nog een aantal rondjes gereden op de BMX/4x track bij het skatepark.
Route 5:
Route 5 bestaat voor 100% uit onverharde double/wide track of op z’n Engels over een fire road. De track bestaat uit onverharde weg, die bestaat uit gravel met vooral kleine maar vooral in de afdaling middel grote stukken steen de kans op lek rijden is dus groot, dus ik raad aan om een plak setje mee te nemen.
De route begint met wat kleine klimmentjes en afdalingen. Vervolgens ga je via de zijkant van de berg omhoog, dit gebeurt door een aantal pittige klimmen af gewisseld door stukken vals plat. Op een gegeven moment krijg je een klim gevolgd door een bocht. Als je deze bocht door bent en je rijdt een stukje verder zie je links voor je Lac l’Avellan. Na een tijd langs de berg te zijn door gereden krijg je de eerste afdaling. Dit is toch wel een zeer pittige afdaling met allemaal vlakke bochten die al kronkelend beneden uit komen. Op de weg liggen allemaal grote stukken steen en er loopt een redelijk diepe afwater geul waar je vaak over heen moet springen of hoppen. Een goede lijn pakken is hier dus wel verstandig!
Eenmaal beneden aangekomen leidt de route je langs Lac l’Avellan. Hier is ook de mogelijkheid om even te rusten en van het rustieke uitzicht te genieten op 1 van de aanwezige picknicktafels.
De route gaat nu weer omhoog naar ongeveer hetzelfde aantal hoogte meters als waar we vandaan kwamen. Je hebt nu aan je linkerkant uitzicht op het pad waar je net vandaan kwam. Vanaf hier loopt de route via een bochtig stuk naar beneden met nog een enkele kleine klim tussendoor weer terug naar het begin. Hier vandaan kan je doorrijden naar route 7(stuk over de weg terug richting Frejus of weer terug naar Frejus/St. Rapheal.
Route 7:
Route 7 bestaat ongeveer voor 65% uit dezelfde double/wide track of fire road, de resterende 35% bestaat uit zeer mooie en vloeiende single track. De route begint op een onverhard pad dat links van de autoweg af loopt, let goed op de bordjes aan de linkerkant van de weg want je rijdt het begin zo voorbij! Eerst loopt de route vrij vlak, totdat we bij het viaduct komen waar route 5 naar rechts afbuigt. Daar gaat de route plots omhoog en krijg je ongeveer 80% van de hoogte meters voor je kiezen. Eenmaal boven aangekomen loopt de route met lussen naar beneden. Op het pad liggen allemaal middel grote stenen en de kans op lekrijden is hier vrij groot. Maar al met al is het een zeer leuke afdaling. De route loopt nu over een vlak stuk onverharde weg. Dit is een vrij saai stuk, tenzij je een tijdsfreak bent want dan kan je hier mooi gebruik maken om goed veel snelheid te maken. Dan buigt de route opeens zonder waarschuwing naar rechts in een single track. Toen wij er reden stond er geen signalering dat we rechts moesten afbuigen, dus we hebben eerst nog 5 minuten door gereden om vervolgens toch maar om te keren omdat we geen borden meer tegen kwamen.
Niet lang daarna moet je een rivier bedding door kruisen die vol ligt met middel grote keien. Hierna volgt meteen een zeer technische klim. Deze klim ligt namelijk vol met middelgrote tot grote keien en stenen. Eenmaal boven aan de klim aangekomen, begint een vloeiende single track die vals plat naar beneden en weer omhoog loopt. Na verloop van tijd hebben we ook nog een kleine klim er tussen gevolgd door weer een vloeiend stuk single track. Op een gegeven moment kan je aan je rechterkant een afgebroken dam zien. Wij vonden het er in ieder geval zeer indrukwekkend uitzien. Dan volgt er nog een leuke afdaling en ben je weer bij het viaduct waar de tolweg overheen loopt.
Wij vonden de natuur zeer mooi, en we hebben genoten van het uitzicht en de tracks die er lagen. Ik vond vooral route 7, heel leuk, maar dat komt omdat ik een echte single track addict ben. Mijn maatje vond bijvoorbeeld route 5 heel tof, maar hij is weer meer van het klimmen.
Ik raad wel aan als je er in de zomer bent of de routes of in de ochtend of in de avond te rijden. En om voldoende eten en drinken mee te nemen. Omdat de temperatuur in de zomer nogal op kan lopen in de middag, en er op routes vaak weinig schaduw is.
Hieronder wat foto’s die we hebben gemaakt de rest kan je vinden op:
http://aappii.pinkbike.com/album/XC-Frejus/
Ik had van te voren ook nog research gedaan naar wat mogelijkheden om te gaan freeriden/ downhillen. Helaas kon ik zeer weinig vinden op internationale fora, en heb ik uit eindelijk de start locaties van 2 dh tracks gevonden door middel van google maps.
Enfin uiteindelijk kwam ik uit op de downhill track van Sainte Maxime. Ik ben daar 3 keer geweest. 2 keer in de ochtend/ middag en 1 keer in de namiddag/ avond. De eerste keer dat ik er was heb ik 2 keer het onderste gedeelte van de track gereden. Dit omdat het naar boven sjouwen van fiets en spullen met 35 graden nogal wat energie vergde. Maar zoals ik al zei zijn we er ook een keer in de namiddag geweest toen het heetste moment van de dag al was geweest. Helaas was het die dag wel ontzettend bewolkt boven aan de berg, waardoor m’n vriendin helaas dr camera niet goed afgesteld kreeg door te weinig licht inval.
De route is een leuke route, de ondergrond bestaat uit een rare soort steen. Als je er opstampt is het keihard net als steen. Maar stamp/trap je er schuin op dan brokkelt het zo uit elkaar zoals zand. Het is een track met niet heel veel obstakels waar je veel air time kunt pakken, maar het merendeel is gewoon naar beneden rijden over die rare steen soort met af en toe een kom bochtje tussen door. Bovenaan de track heb je echter een aantal technische passages over grote stukken steen. Op een gegeven moment moet je ook van een 2m hoge steen afrijden. Dit omdat je 1,5 a 2m overhebt voordat je een bocht in duikt. Was wel erg vet om het te doen! Voor de rest heb ik me er prima vermaakt met de vele natuurlijke rockgardens een wortelsectie en de paar sprongen die er tussen door waren gebouwd. Alleen het omhoog lopen in de hitte is echt zwaar. En ik raad ook aan om voldoende water mee te nemen. Ohja en een extra setje banden want die slijten daar als een malle door alle stenen etc.
Genoeg geluld de foto’s :

stukje klimmen op route 5

afdalingen kan je zo uitdagend maken als je zelf wilt door technische lijnen te kiezen

afdaling op route 7
voor meer xc foto's: http://aappii.pinkbike.com/album/XC-Frejus/

laatste afdaling van route 7 met een schitterend uitzicht

voor meer freeride foto's: http://aappii.pinkbike.com/album/Downhi ... te-Maxime/