Hallo!
Ik wil 2 a 3 weken in Griekenland gaan fietsen en ik zou graag advies krijgen van mensen die bekend zijn met dergelijke fietsvakanties en specifieke praktische informatie die aansluit op mijn verhaal. De standaard dingen wat betreft fietsvakanties heb ik in andere topics al kunnen lezen.
Ik zal wat dingen over mijn vakantie vertellen:
- Het is naar Griekenland, met name de Peloponnesos en de bergen in het westelijke gebied tot de grend van Thessaloniki. De afstand en de route zijn me nog onbekend. Ik wil vooral wat zien en fietsen. Ik wil niet alleen door het land heen crossen maar er ook wat over leren.
- Ik wil semi offroad rijden, ik moet dus zeker stukken kunnen mountainbiken met bepakking maar ook zeker stukken asfalt kunnen rijden. Ik zat zelf te denken om ca. een afstand van 40 a 60 km per dag te doen. Als ik gemiddeld 15 rij hou ik nog redelijk tijd over voor andere dingen toch?
- Ik reis met minimale bepakking om onodig gewicht en ruimte te besparen
- Ik kampeer (evt wild)
Ik ben me er bewust van dat het snikheet is daar en dat ik mijn fiets serieus met water moet gaan uitrusten met name voor de minder dicht bevolkte gebieden.
Ten eerste wil ik het hebben over mijn fiets. Ik heb nog geen fiets waar ik mijn vakantie mee ga doen. Ik zoek vooral een fiets die licht en stevig is en waarvan de onderdelen vrij universeel en makkelijk te repareren zijn. Ik denk dat ik liever met v-brakes rij dan met schijfremmen omdat ik voor betrouwbaarheid en vervangbaarheid ga in plaats van prestatie. Een stalen frame lijkt me voor de bepakking wel een goed idee? Mij lijkt een fiets van 12-14 kilo me prima, als ik er 5 a 10 kilo aan gewicht op stop is hij immers toch weer zwaar. Ik wil niet met een rugtas op mijn rug fietsen. Zoals gezegd moet ik er wel gewoon offroad paden mee kunnen pakken. Wat denken jullie?
Dan wil ik het hebben over navigatie. Ik ben daar sinds kort bekend mee. Is het verstandig om hierop mijn volledige route uit te stippelen op een GPS (aan de hand van informatie van het internet)? Ik heb mijn oog laten vallen op een Garmin 60csx. Kan ik daarmee alle mountainbike paden vinden? Hij doet meen ik 2 dagen met de batterijen. Zijn er nog tips voor het uitstippelen van een route? Ik zit op Wikipedia te kijken welke dingen echt de moeite waard zijn om te bekijken. Ik wil vooral het oude Griekenland een beetje leren kennen. Zijn er een aantal plaatsen die ik echt niet mag missen?
De afstand en rijdbaarheid. Hoe haalbaar is de afstand 40-60km per dag bij 30-35 graden in de bergen? Is dat zwaar of haalbaar? Ik zou zeggen dat ik momenteel een iets boven gemiddelde conditie heb.
Stuur; ik ben zelf echt een fan van een triatlon stuur. Zelfs als ik volledig gebroken ben kan ik nog redelijk lang flink doorfietsen door zo'n ding. Nu lijkt zoiets mij op een mountainbike niet zo'n goed idee. Zal ik het toch monteren of zijn er alternatieve sturen die ik moet checken?
Gevaarlijke gebieden; welke gebieden die ik wil gaan fietsen in Griekenland zijn gevaarlijk en wat moet ik echt NOOIT doen? Het schijnt dat sommige delen bij Albanie niet zo veilg zijn maar mijnroute is met name behoorlijk zuidelijk.
Sommige stukken wil ik overslaan en met de trein reizen. Kan ik daar gewoon met mijn fiets in de trein zoals hier? Ik wil uiteindelijk met de trein naar Istanbul en vanuit daar weer met het vliegtuig terug.
Ik ga dus met het vliegtuig, ik zat eerst te denken aan een fietstas maar gezien ik daar ga fietsen is dat niet zo handig omdat ik die tas immers niet wil meenemen. Ik ga het dus maar doen met een kartonnen doos met lege flessen als bescherming (niet PET want die zijn redelijk zwaar). Kan ik ook een fietskoffer huren of moet je dat echt zelf meenemen?
Laat gerust je kritiek of ideeen horen!!! Bedankt voor het advies!!!
Vakantie advies MTB: Griekenland
Moderator:Beheerders
Laatst gewijzigd door N I E L S op zo jul 12, 2009 9:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!
Re: Vakantie advies MTB: Griekenland
ALTIJD, en dan bedoel ik ook ALTIJD, een papieren versie meenemen. Je weet maar nooit, apparaten kunnen zonder reden uitvallen (te warm/koud/vies/nat/droog/schokkerig) en dan zit je met de gebakken peren. Met een kaart weet je dan tenminste nog waar je bent en naartoe kunt.N I E L S schreef:Dan wil ik het hebben over navigatie. Ik ben daar sinds kort bekend mee. Is het verstandig om hierop mijn volledige route uit te stippelen op een GPS (aan de hand van informatie van het internet)? Ik heb mijn oog laten vallen op een Garmin 60csx. Kan ik daarmee alle mountainbike paden vinden? En is het verstandig een detailkaart mee te nemen of daar aan te schaffen of kan ik redelijk op zo'n ding vertrouwen? Hij doet meen ik 2 dagen met de batterijen.
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€
Re: Vakantie advies MTB: Griekenland
Thanks! Tja, ik ben erachter dat er toch wel redelijk wat tijd in gaat zitten alles te regelen; GPS aanschaffen, redelijke fiets in elkaar zetten, de juiste onderdelen uitkiezen en regelen etc etc. Wat dat betreft ben ik eigenlijk aan de redelijk late kant begonnen...Caramba schreef:Ambitieus plan! Zelf heb ik geen ervaring met dit onderwerp, dus daar kan ik je weinig mee helpen. Ik vroeg me na het lezen van je post echter wel 1 ding af: ik vermoed dat je alleen gaat, maar kan dat toch niet helemaal met zekerheid uit je post halen.
Succes met het plannen van de vakantie
Ja, het was ook zeker de bedoeling wel één algemene papieren kaart mee te nemen maar ik doelde er eerder op of ik elke keer een gedetaileerde kaart zou moeten kopen wanneer ik een nieuwe regio of provincie zou kruizen. Sorry voor mijn onduidelijke vraagstelling. Dat leek me aan de ene kant wat over de top maar aan de andere kant is een vierkante centimeter op een algemene kaart zomaar een 10 kilometer. Voor hetzelfde geldt loop je in geval van nood de verkeerde kant op wat uren extra kan duren.sneeuwpop schreef:ALTIJD, en dan bedoel ik ook ALTIJD, een papieren versie meenemen.
Ik ben wat dat betreft ook totaal niet bekend met Griekenland en weet dus niet hoeveel 'remote' areas er zijn waar je echt helemaal alleen bent. Weet iemand hoe je erachter kan komen hoe dicht bevolkt de gebieden daar zijn? En dan niet gewoon een wetenschappelijke kaart maar met een beschrijving uit ervaring omdat ik daar naar mijn idee meer aan heb. En dat is natuurlijk moeilijk en daarom vraag ik het ook hier met de hoop dat er al eens iemand een dergelijke tocht door Griekenland heeft gemaakt, omdat het niet alleen maar om bevolkingsdichtheid gaat maar ook bijvoorbeeld om mijn rantsoen. Voor hoeveel dagen moet ik mee kunnen nemen op mijn fiets?
Heeft iemand nog advies voor een bandenset? Moet zowel op de weg als offroad goed voldoen.
Hartelijk dank voor het meedenken en jullie hulp!
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!