Ik heb in oktober een roadtrip door amerika gemaakt. Mijn vriendin is niet zo van de actieve vakanties, dus we hadden afgesproken dat ik mij ook een beetje in zou houden.
Dat gebeurde echter op 1 voorwaarde, we zouden Moab opnemen in onze route en ik zou de beroemde Slick Rock Trail mogen rijden.
Bij aankomst in Moab ben ik meteen naar Poison Spider Bicycles gegaan om een fiets te reserveren voor de volgende dag. Dat werd een Trek Remedy. Dit was de enige fiets die ze hadden in 21" (ik ben nogal lang). Op zich geen verkeerde keus.
Bij de shop vertelden ze me hoe ik bij de trail kwam en dat dit in principe prima op de fiets te doen was. Het fietsen van de trail zelf zou ongeveer tussen de 2 en 5 uur in beslag nemen, een ruim begrip dus.
De volgende ochtend toch besloten om me door m'n vriendin aan het startpunt (trailhead) af te laten zetten. Ondanks het feit dat ik wisselende verhalen lees over de trail, geven de meeste mensen aan dat het behoorlijk pittig is. Daarnaast wilde ik ook geen tijd verspillen met er naar toe fietsen, want het zou die dag weer behoorlijk warm worden en ik wilde voor het middaguur klaar zijn. Ik verwachtte niet dat ik er minder dan 4 uur over zou doen. Ik ben best fit, maar ik ging niet voor de snelheid, maar vooral om er van te genieten. Daarnaast wilde ik de route vastleggen op de GoPro en filmen kost altijd tijd. Zeker wanneer je de camera weer van boven moet halen als je er net langs bent afgedaald.
Eenmaal aangekomen bij de trailhead was ik al erg blij dat ik met de auto was. Het was een behoorlijke klim vanuit het dorp over een lange asfaltweg die zeker een groot deel van mijn energie had opgeslokt.
De trail zelf wordt aangegeven met witte strepen die over de rotsen geverfd zijn, een beetje zoals op een snelweg. De route is in 2 richtingen te rijden en over het algemeen is er genoeg ruimte om elkaar te passeren. Het is tenslotte heel wat anders dan singletrails fietsen door het bos.
Het is erg mooi om te ervaren hoeveel grip de ondergrond biedt. Het oppervlak van de rotsen is net schuurpapier. Zo nu en dan leiden de lagere delen van de route door een beetje mul zand, maar dit is sporadisch. Het overgrote deel van de trail gaat over de vele rotsachtige heuveltjes. Het is een aaneenschakeling van korte maar zeer steile klimmetjes en afdalingen. Geen enkele klim of afdaling is hetzelfde en zo nu en dan zitten er grotere en langere varianten tussen, waarbij vooral de afdalingen voor veel plezier zorgen.
Bij aanvang moest ik erg wennen aan de hoogte, de lucht is er ijl en je raakt erg snel buiten adem. Het hoogteverschil went, maar buiten adem blijft, het is een zeer vermoeiende route. Er zitten geen momenten tussen waarop je lekker kan uitfietsen. De wat langere afdalingen zorgen voor de meeste rust, maar hierbij is het wel zaak om goed vooruit te blijven kijken.
Het is geen supertechnische route en na verloop van tijd raak je aardig gewend aan het landschap en verlang je misschien naar wat meer afwisseling. Daarvoor zal je toch echt een andere route moeten kiezen en die bied Moab genoeg.
Al met al is het een mooie ervaring geweest en een prachtige route in een bijzondere omgeving. Zeker als je de moeite neemt om de aangegeven korte detours langs uitzichtpunten te pakken, biedt de trail genoeg afwisseling voor 1 rondje. Uiteindelijk
heb ik er toch slechts 3 uur over gedaan, terwijl ik regelmatig gestopt ben. Mijn GPS gaf 18 kilometer aan.
Hier het filmpje:
http://youtu.be/8DH8J4zQv2I?list=UUQwVz ... E8L3P3cH4g
En hier wat meer informatie over de route:
http://www.utahmountainbiking.com/trails/slickrck.htm
Filmpje: Slick Rock Trail Moab (Utah)
Moderator:Beheerders
- vinnycorleone