Re:Hoe te beginnen?

Wedstrijden, informatie, parcoursinformatie en napraat. Deel hier je ervaringen of stel vragen met betrekking tot cross country wedstrijden.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
richardw
Hoe te beginnen?

Bericht door richardw » ma jan 12, 2004 9:59 pm

Ik wil misschien wedstrijden gaan mtb"en maar heb nog geen ervaring wat komt hier allemaal bij kijken?
Hoe zit het met teams, sponsors enz. enz.?
Hoe zit het met geld? (dus prijzengeld enz. enz.?)

Alvast bedankt!

richardw

Bericht door richardw » di jan 13, 2004 2:06 pm

Ik heb nog helemaal geen wedstrijd ervaring!

<OO>

Bericht door <OO> » zo feb 08, 2004 7:34 pm

Je kan aan funklasse wedstrijden deelnemen met een dagvergunning... Gewoon een kalendertje zoeken op het net (staan er hier op de site, even zoekfunctie gebruiken)... Je schrijft je gewoon in, betaalt enkele euros en je kan starten...

Begin daar maar mee vooraleer je aan sponsors en teams begint te denken...

Wacko007

Bericht door Wacko007 » ma feb 09, 2004 8:10 pm

Ik heb ook mijn eerste jaar in de funklasse gereden (België)
Na een goed seizoen ben ik voor het jaar daarna al in een heel goed team terecht gekomen.
Enkele goede wedstrijden tijdens dat jaartje funklasse kunnen wonderen doen...
Ik dank nog eens het "Stripem Cycling Team" die mij dé kans heeft gegeven door te breken in de officiële categorieën (heb ze ook niet teleurgesteld denk ik...)
Nu ben ik aan mijn derde jaar toe en zit in het Trek USA Racing Team Belguim. Eén van de beste teams van België!!!
Dit seizoen ben ik maar aan mijn derde werdstijdseizoen toe...

Een goede aanrader dus, is beginnen met een jaartje "Funklasse"
PS: ik zeg dit niet graag, maar kom toch ook eens rijden in Belgische wedstrijden... Mss val je nog in het oog van Belgische teams, dat kan alleen maar een goede zaak zijn denk ik!

Greetz,

Julien.

janman

Bericht door janman » di feb 10, 2004 8:25 pm

gewoon beginne met de open wedstrijden. Mss merkt een team je dan wel op ;D
Zo hebbik het gedaan en tis goe gelukt :D

ZAG

Bericht door ZAG » wo feb 11, 2004 7:02 pm

als je bij een team zit, krijg je dan zowiezo een fiets?

en wat is nou het team met de minste fietsen?
en met de duurste?

Wacko007

Bericht door Wacko007 » wo mar 24, 2004 10:37 am

Het is niet zo dat je in een team zit en zowieso een fiets krijgt!!!
Maar enkele teams bieden dit aan...
Zoals het "Trek USA Racing Team Belguim"; die bieden fietsen in "bruikleen" aan. Je kan dan met een Elite 9.8 of een Fuel 98, 100 (of nog een andere fiets: je hebt nl. keuze uit het hele gamma.) rondcrossen voor een heel wedstrijdjaar. Op het einde van het jaar kan je hem dan aan inkoopprijs zelf overkopen of voor een koper zorgen.
Zeg eens eerlijk; voor een fiets die nog maar 10 maanden in dienst heeft geweest en ongeveer in de helft van z"n prijs gezakt is dit niet slecht.
Als je hem zelf zou kopen komt dit neer op een Trek Fuel 98 kopen voor maar €2000 i.p.v. €3600!!!!! Mooie korting niet?!

Greetz,

Julien.

Zane!

Bericht door Zane! » wo mar 24, 2004 11:44 am

ff een reactie...

n fiets is vaak al sowieso 1/3e minder waard als ie de winkel uit is...... dus na een jaar wedstrijd gebruik vind ik dat helemaal niet zo bijzonder superlaag...

verder hoop ik ook niet dat je refereert naar wat verkopen van je

zane

M@lphy

Bericht door M@lphy » wo mar 24, 2004 7:24 pm

Hoe is je staat qua conditie?

Als je met de funklasse nou een keer mee racet weet je hoe je ervoor staat.

Over teams praten is idd. nog helemaal NIET aan de orde.

Rinse Appelstroop
Contacteer:

Bericht door Rinse Appelstroop » wo mar 24, 2004 7:32 pm

Toen ik het las, zat ik net aan bovenstaande (dat van M@lpy) te denken.
Prijzengeld, Sponsoring?

Ga eerst maar eens wat wedstrijden rijden. En als je je dan goed in de kijker rijd, overwinningen behaald. En het blijkt dat je iemand bent die heel erg vaak bovenin het klassement eindigt. Dan het zo zijn dat er een team is wat je wil hebben.

Maar eerst dus: rijden, overal en nergens, punten krijgen. En plezier dr in houden. En dan misschien dat je in een team kan gaan rijden.

Ik ga ook een aantal funklasse wedstrijden rijden komend seizoen, maar puur voor de lol.

Rinse

Rinse

Wacko007

Bericht door Wacko007 » za mar 27, 2004 6:11 pm

Zo gaat dat inderdaad!!!
Ga rijden met je eigen materiaal, zet wat prestaties neer in de funklasse en spreek dan teams aan en leg je resultaten voor.
Je kan daarin geluk hebben en tegenslag ook... Laat je vooral niet ontmoedigen als je niet meteen toegelaten wordt, als je écht resultaat hebt geboekt, zal er altijd wel een team of sponsor gereed staan om je op te vangen!
En vooral niet vergeten; MTB gaat niet over het geld maar over fun. Je verdient er niets aan, dus hou het gezelling en beschouw het als een dure hobby die je goedkoper kunt maken dankzij sponsors.

PS: Die Trek word mooi onderhouden en materiaal van topkwaliteit verslijt niet op één jaar!!! Waarom is het anders "topkwaliteit" (buiten lichter gewicht)?
Manier van onderhouden doet veel aan een MTB! Twee mensen kunnen hetzelfde seizoen achter de rug hebben gehad, maar de staat van hun fietsen kan echt wel schelen.

Greetz,

Julien.

brute_agrarier

Bericht door brute_agrarier » zo mar 28, 2004 11:35 am

Voor geld rijden neemt het grootste deel van je plezier weg op lange termijn, je hobby verandert namelijk in werk. Geloof mij maar, je moet dan echt overal op letten.
Bovendien duurt het wel even voor je een contract aangeboden krijgt waar je geld aan over houdt hoor. Echt niet zomaar. Bovendien is de open klasse niet echt vergelijkbaar met bijvoorbeeld de elite. De winnaar van de open klasse zal niet erg kort eindigen bij de elites.

Ga eerst maar lekker rijden en pret hebben. Racen is bedoeld om plezier te beleven met anderen.

surfstad

Bericht door surfstad » ma mar 29, 2004 7:10 am

brute_agrarier schreef:
Voor geld rijden neemt het grootste deel van je plezier weg op lange termijn, je hobby verandert namelijk in werk. Geloof mij maar, je moet dan echt overal op letten.
Bovendien duurt het wel even voor je een contract aangeboden krijgt waar je geld aan over houdt hoor. Echt niet zomaar. Bovendien is de open klasse niet echt vergelijkbaar met bijvoorbeeld de elite. De winnaar van de open klasse zal niet erg kort eindigen bij de elites.

Ga eerst maar lekker rijden en pret hebben. Racen is bedoeld om plezier te beleven met anderen.

En jij ken het weten!

Pino

Bericht door Pino » ma mar 29, 2004 7:31 am

Gewoon lekker fietsen, en er vooral voor blijven zorgen dat je altijd voor je eigen plezier blijft rijden.
Duur materiaal en een shirt van een fietsenmerk of fietsenzaak zijn niet bepalend om voorin te komen. In het geheel van kosten die gemaakt moeten worden zijn deze kosten relatief klein.
Ploeg kan leuk zijn voor de teamgeest en aanspraak, maar is dan een middel om je doel te realiseren. Het in een gesponsorde ploeg rijden moet geen doel zijn.

<OO>

Bericht door <OO> » vr mei 21, 2004 6:05 pm

Begeleiding is belangrijker dan materiaal... als je in een team terecht kan, waar je een goeie kinesist, dokter, ... ter beschikking hebt, dan zit je goed...

Materiaal moet betrouwbaar zijn, maar verder maakt het niet zo heel erg veel uit... In de funklasse waar ik rijd, zijn het niet de Scalpels en titanium chichi frames met XTR die vooraan eindigen... Eerder frames met de naam van de lokale fietsenboer en XT of LX erop, dikwijls zonder (voor)vering... jongens die eigenlijk koersen op de weg en met een "mindere" mtb ernaast biken voor de afwisseling... dankzij de begeleiding die ze krijgen in hun team (en het feit dat je zero techniek nodig hebt bij de plaatstelijke hots en bots wedstrijdjes rond bieten- of voetbalvelden) rijden ze vooraan in de mtb wedstrijdjes...

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » wo mei 26, 2004 8:08 am

Met dat laatste ben ik het geloof ik ook niet helemaal eens. Denk eigenlijk serieus niet dat de janboerenfluitjes racefietser veel mountainbike wedstrijden zal winnen als ie een beetje mountainbiked.. Bij de wedstrijdjes waarin ik tot nu toe heb deelgenomen zagen de voorste mannen er toch vaak redelijk profi uit, en hadden de meeste mannen geen cheapass fietjes onder de kont :)

KillerPiet

Bericht door KillerPiet » za jun 05, 2004 3:45 am

Begin anders door een DH/bak te kopen. ;D

Een goed begin is.....

Black Tragic

Bericht door Black Tragic » di jul 06, 2004 5:47 pm

Doe maar eerst eens mee aan een wedstrijd dat zal een goede realitycheck voor je zijn. Als je droomt van een dure zal je net zoals iedereen er hard voor moeten werken. Als je talent hebt zul je nog altijd 200% moeten trainen om het maken.

Oja, zorg bovenal dat het leuk blijft voor jezelf....

Good luck

tank24

Bericht door tank24 » wo jul 07, 2004 1:32 pm

biken is een sport om samen met je vrienden te doen, als je je dan toch wil meten met anderen. zijn wedstrijden een goed middel, maar zoals met alles u gotta start at the bottom, een beetje geluk hebben, geen blessures, heel hard werken, goede resultaten, lobbyen en misschien kan je dan ooit in een team komen ofzo.....voor mij is dan de lol er lang af maar goed

Mathijs

Bericht door Mathijs » wo jul 14, 2004 3:33 pm

Daarom ben ik ook gestopt met schaatsen. Ik zat net in het begin van de tijd dat je echt dingen moet gaan op offeren voor je sport, en ik zag er de lol niet meer van in. Ik schaats nu enkel nog voor de lol.

Plaats reactie