Re:Vaste route gem. Gemert-Bakel officieel open

Alles over vaste routes in Nederland, België en de rest van de wereld.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
WhoCares
Vaste route gem. Gemert-Bakel officieel open

Bericht door WhoCares » ma mei 24, 2004 8:03 am

Routes voor mountainbikers
Fietsroute van 45 km in gebruik

Maandag 24 mei, GEMERT - Op initiatief van de gemeente Gemert-Bakel is drie jaar geleden begonnen met de ontwikkeling van een fietsroute voor mountainbikers. Gisteren is de 45-kilometerlange route officieel in gebruik genomen. Hij voert door de natuurgebieden van alle zeven kernen van de gemeente.

"Er is veel overleg aan voorafgegaan", aldus wethouder Verkampen gistermorgen. "Je moet bij het aanleggen van een dergelijke route goede keuzes maken, zodat niet achteraf blijkt dat je een aantal belangen over het hoofd hebt gezien. Bovendien voert de route over particuliere gronden en soms langs belangrijke natuurgebieden. Het heeft veel tijd gekost, maar we zijn nu dan ook extra blij dat de Pelgrims- en Stippelbergroute is gerealiseerd."
De wethouder benadrukte de goede samenwerking tussen de verschillende instanties en de drie wielerverenigingen uit Gemert. De drie hebben veel inbreng gehad bij het uitzetten van de 45 kilometer en bovendien handmatig een aantal single tracks (smalle bospaadjes) erin aangebracht.
"Het parcours is verdeeld tussen de Toerwielerclub Gemert, Mountainbikeclub "A.T. Beasts" en wielervereniging "Gosandekant" en we hebben allemaal ons eigen stuk gebruiksklaar gemaakt", aldus John Manders, voorzitter van Mountainbikeclub A.T. Beasts. "De route kent vier startpunten in Gemert, Handel, Stippelberg/Milheeze en Bakel en is behoorlijk pittig. De laatste weken hebben verschillende leden van onze club al een rondje gemaakt en ook voor de geoefende fietser is het een uitdaging."

Degelijk plan

Als opening werd gisteren op het Ridderplein in Gemert een bord onthuld waarop de route staat afgebeeld, gemaakt door leerlingen van Helicon Helmond. Voor Wessel van Olst en Joep Coolen maakte de route deel uit van een project tijdens hun opleiding en dat heeft ze volgens eigen zeggen veel energie gekost maar ook veel ervaring opgeleverd. Het definitieve bord wordt zo snel mogelijk geplaatst.
Tegen de route was in het begin veel weerstand omdat de natuur in gevaar zou worden gebracht. Door een samenwerking te realiseren tussen Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer, Ontwikkelingsbureau Gemert-Bakel, de gemeente Gemert-Bakel en de drie wielerclubs is een degelijk plan opgezet. Voorzitter Eddie Bouwmans van "Gosandekant": "We zijn ervan overtuigd dat in de toekomst veel mountainbikers ervoor zullen kiezen om deze route te rijden en niet meer "wild" door de bossen te crossen. Op die manier kan veel natuur worden gespaard."
De Pelgrimsroute is 20 kilometer lang, start in Gemert of Handel en vormt het lichtste gedeelte. De Stippelbergroute is 45 kilometer en start mogelijk in Gemert, Handel, Bakel of op de parkeervoorziening Nederheide/Stippelberg. Folders zijn verkrijgbaar bij de VVV Gemert-Bakel.

Afbeelding
Vrijwilligers van lokale wielerclubs werken samen aan de nieuwe ATB-routes

Dick Pony

Bericht door Dick Pony » wo mei 26, 2004 2:50 pm

Zijn er al ervaringen met deze route?

Ik heb in Gemert op school gezeten, dus als het een goede route is wil ik daar wel weer eens gaan kijken.
(kan ik ook gelijk m"n ouders weer eens opzoeken ;))

WhoCares

Bericht door WhoCares » wo mei 26, 2004 4:17 pm

Ik zelf niet , maar zoals altijd hebben leden van de 3 ATBclubs hem wel gereden , logisch verslag >>> Pittig.

Er staan al 2 verschillende reacties op MTBroutes , alleen nog geen kaart ( alleen bij het VVV kantoor in de gem. Gemert-Bakel verkrijgbaar.

WhoCares

Bericht door WhoCares » do nov 04, 2004 10:24 am

Heb gisteren de route helemaal gereden , maar kom tot de conclusie dat deze leuk is voor de km"s maar het geen uitgesproken ATB-route kan noemen.
Het stuk in de bossen bij Bakel , Milheeze en de de Mortel tot aan de oude "vuilnisbeltje" en een klein stukje Gemert zijn interessant , de rest is vrijwel vlak over verharde en "on"verharde paden / straten / wegen.
Deze route is leuk om km"s te maken , maar het door mij beschreven stuk is interessant om aan je techniek te werken ( veel korte bochtjes en korte heftige beklimminkjes ).

Natuurlijk komt dit door de vele beperkingen , stukken die niet gebruikt mogen worden , zodat men weinig aansprekende verbindingen heeft moeten gebruiken.
Anders had het een zeer interessant vaste route kunnen worden. Misschien opgesplitst in 2 , welke je dan tesamen had kunnen rijden , vaste routes.

Ik zal me daarom tot het stuk in de bossen bij Milheeze / Bakel en de Vuilnisbelt beperken en een passende verbinding zoeken ( ook niet zo interessant ,maar iig korter dan de hele routeverbinding af te raffelen )

Er zitten wel 2 diepe bukmomenten in de route , omgevallen boom in het stuk achterin het interessante gedeelte va Gemert en op het oostelijkste puntje bij Milheeze.
Laatst gewijzigd door WhoCares op di jul 17, 2007 6:18 am, 1 keer totaal gewijzigd.

MAD MAX

Bericht door MAD MAX » di nov 09, 2004 11:06 am

We hebben hem nu een paar keer gereden.

Het is geen geweldige route. Veel rechtdoor en stukken over de weg en zelfs dwars door Gemert, langs de fietswinkel (Goh wat toevallig ;)) en langs het terras. Da"s dan weer wel goed geregeld.

Het stuk in het bos maakt en hoop goed, maar al met al valt het toch wel tegen. Het is wel een van de langere routes in de buurt. En in de zomer kan je in de Aarlese-visvijver lekker afkoelen na de rit.

Ach ja, je moet hem een keer gezien hebben.

WhoCares

Bericht door WhoCares » di nov 09, 2004 1:55 pm

Heb voor mezelf maar een alternatief ( zeg maar afkorting) gemaakt , kom hiermee op ong. 19 km ( rood + blauw ) of 21 km ( rood )uit .

Afbeelding

Het rode begin heb ik gedaan om de oude vuilnisbelt er toch maar in op te nemen , je slaat dus na de vuilnisbelt rechtsaf en rijdt dus terug naar de oversteek van de weg Bakel - De Mortel en weer de zandpad in om die vervolgens helemaal af te rijden tot de verharde weg. Daar rechtsaf en dan rechtdoor de rode fietspad op , na +/- 80 meter links het fietspad blijven volgen ( "rechtdoor" ) tot het fietspad een haakse bocht naar rechts maakt op dat punt rechtdoor het zandpad op en deze blijven volgen totdat je links of rechtsaf moet , hier dus rechtsaf en na +/- 50 mtr krijg je dus 2 mogelijkheden . Linksaf en de zandpad volgen tot je weer op de route van links krijgt en je dus rechtsaf moet of rechts en bijna meteen linksaf en dan het zandpad volgen tot dat je schuin rechts de route weer op rijdt

walter

Bericht door walter » ma nov 15, 2004 5:45 pm

Het stuk door Gemert gaat inderdaad helemaal ergens over.(ja, aver asfalt en sponsoring)
Verder jammer dat je een heel eind langs de Stippelberg rijdt, ipv er over.
Nou "berg" is een beetje overdreven, maar de mooiste stukjes laat je hier letterlijk links liggen.
Snap wel dat natuurmonumenten niet zit te wachten op een bos vol mtb"ers, maar zo is "t ook een dood vogeltje.
Stukkjes bij de Bakelse zandexploitatie en bij de Aarlesevisvijver zijn wel leuk. Vooral de nieuwe singletracks.
Misschien eens met een groepje rijden om zo de mooie stukjes aan elkaar te plakken?

WhoCares

Bericht door WhoCares » di nov 16, 2004 12:18 pm

Ik weet ook wel dat je door het bos kunt biken , maar ik wilde hem zo wel legaal houden .

Je zou er het stuk na de "vuilnisbelt" bij kunnen pakken om later na "Grotelshof" niet links maar rechts ( de Milschot ) richting De Mortel te rijden.
Dat stukje heeft meer mogelijkheden , maar niet gebruikt of mogen gebruiken.

BTW , toevalling geen familie van Marco Buijs ( Griendtsveen )

Rob_mtb

Bericht door Rob_mtb » di jul 17, 2007 12:24 am

Volgende week ook maar ens met mijn XC bike de gehele route doen :D

Plaats reactie