Brunssummerheide; De Drie Lussen

Alles over vaste routes in Nederland, België en de rest van de wereld.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
P
Brunssummerheide; De Drie Lussen

Bericht door P » za apr 12, 2003 7:51 pm

Afijn, vandaag tot m"n voldoening de route brunssummerheide/schinveld/strijthagen gefietst.

2 weken geleden voor het eerst in brunssum gaan fietsen, 1 keertje brunssummerheide gefiets (14km). Dat was echt wennen, na circa 20 minuten kreeg ik in de gaten welk symbool ik moest volgen. Totdantoe had ik me als "fietsruiter" weten te profileren. Afijn, de nadelen van het geconcentreerd naar bodem staren werden mij ook vlug duidelijk, toen bleek dat ik steeds bordjes voorbijreed, met de logische consequenties.

Na het eerste rondje ontdekte ik warempel het bezoekerscentrum, voorheen stond ik dus bij het planatorium (of zoiets?) te kijken of ik daar een routesticker kon kopen. Moge duidelijk zijn dat het planatorium 360 dagen per jaar gesloten is. Na de aanschaf van een heuse sticker (5euro) ging ik vol goede moed verder met m"n tweede rondje brunssummerheide, ik was nu immers gewapend met een gedetailleerde landkaart, en ik wist welke bordjes ik moest volgen. Het tweede rondje ging inderdaad beter dan het eerste, en was ook een stuk korter ;)

Na het 2e rondje mocht ik meerijden met een paar uiterst sympathieke brabanders, zij wilden mij de strijthagen-route wel even laten zien. Voor zover ik mij kan herinneren kon ik ze de eerste 40 minuten goed bijhouden, totdat m"n cardiometer vaag begon te doen. M"n hartslag daalde van 12 naar 4, naar 2, naar 0, naar 199... Dit leek me niet gezond, maar iedere poging m"n hartslag te laten dalen faalde bij ieder stukje dat ik weer omhoog moest fietsen. Aardig van de jongens dat ze nog even in mijn tempo bleven fietsen, maar even later moest ik ze toch echt laten gaan. Dat was wel een aardige ervaring, ook zeer confronterend.

Maar vandaag ging het allemaal anders :))
Begonnen in Nieuwenhagen, langs het spoor het bos in, en zo strijthagen gevolgd tot aan de brunssummerheide, daar weer de route gevolgd tot het knooppunt "rode beek", waarbij me meteen opviel dat deze route niet zo vaak gefietst wordt als brunssummerheide. Het pad is niet zo herkenbaar als brunssummerheide of strijthagen, dat komt vooral door de hoeveelheid bladeren die (nog) op het pad ligt. Rode-beek route is niet echt m"n favoriet, gaat voor een groot gedeelte langs hellingen die krom staan van erosie, en als je naar beneden zoeft blijkt er een berg klinkers te liggen omdat men aan de weg werkt :(
Uiteindelijk voert de rit langs de golfbaan weer terug tot vlakbij het eerder genoemde knooppunt, waarna de brunssummerheide route weer gevolgd kan worden. Deze weer afgefietst tot aan het knooppunt strijthagen, en via deze route weer terug naar nieuwenhagen gefietst. Errug leuk. Vooral het bergje bij snowworld (iemand een naam?) is een van de toppers.

Ik ken de route nu een stuk beter, en moet zeggen dat de bewegwijzering weinig te wensen overlaat. Mijn gezichtsveld bleek steeds de beperkende factor te zijn bij mijn laatste rit.

Dan m"n vraag aan de mensen die deze route vaker fietsen; enige op- of aanmerkingen? Zijn er nog hints of frustraties die mensen willen delen? Ik sta er in ieder geval voor open, want deze rit was voor herhaling vatbaar!

Enduro

Re:Brunssummerheide; De Drie Lussen

Bericht door Enduro » zo apr 13, 2003 4:31 pm

Heb daar afgelopen zomer gefietst. We waren de weg kwijt en toen we aan een of andere boer vroegen waar op de kaart we nu precies waren, wees hij iets totaal verkeerds aan. Na een drie kwartier zatten we pas weer op de route.

tante fien

Bericht door tante fien » do apr 17, 2003 3:12 pm

Ik heb de route ongeveer 2 weken ook gereden, de lus van Brunsummerheide en de lus van Strijthagen.
Vorig jaar heb ik de Rode Beek lus gereden.
Van deze drie lussen is Strijthagen zeker de mooiste met die berg erin (k kan ff niet op de naam komen). Deze lus heeft ook zeer veel hoogteverschil wat me wel beviel.
De bewegwijzering vond ik overal wel duidelijk, alleen in de lus van Strijthagen kom je één keer door een woonwijk waar ik ff fout fietste doordat ik het stikkertje niet zag op een verkeersbord."

m.v.g. Tante Fien

fred da ganja man

Bericht door fred da ganja man » di apr 22, 2003 11:15 am

het is zkers en mooie route als je boven aan de steenberg bent en je wil afdalen pak dan links het weggetje inplaats van rechts, dan is je hele dag weer oke ;D :D

k@tze

Bericht door k@tze » di apr 22, 2003 11:27 am

kun je zien dat mikerG de route alleen maar tegengesteld "LOOPT", hij bedoelt als je de route fietst moet je voordat je de steile afdaling krijgt rechts het pad omhoog rijden ipv links omlaag. waarschijnlijk is dit gedeelte al helemaal niet meer te rijden omdat het niet onderhouden is en ook nog eens niet tot de route behoort, vandaar.
8)

Rinse Appelstroop
Contacteer:

Bericht door Rinse Appelstroop » wo apr 30, 2003 12:32 pm

Katze schreef:
kun je zien dat mikerG de route alleen maar tegengesteld "LOOPT", hij bedoelt als je de route fietst moet je voordat je de steile afdaling krijgt rechts het pad omhoog rijden ipv links omlaag. waarschijnlijk is dit gedeelte al helemaal niet meer te rijden omdat het niet onderhouden is en ook nog eens niet tot de route behoort, vandaar.
8)

Als je het maar vaak genoeg rijd word het vanzelf weer een pad :)

RInse

delenn

Bericht door delenn » ma jun 16, 2003 10:35 am

Wat een ENORM k*t aangegeven route is dit zeg! En ze durven er nog geld voor te vragen ook!
Dat ik op een nieuwe route af en toe een bordje mis, soit,

MAAR DIT GAAT HELEMAAL NERGENS OVER!

(sorry even de frustie uithangen)

nubie

Sven

Bericht door Sven » ma jun 16, 2003 2:47 pm

Bouw je mening ff verder uit...

delenn

Bericht door delenn » di jun 17, 2003 10:03 am

Nou,

De route zelf is best mooi en leuk om te fietsen. We waren alleen erg veel tijd kwijt met het zoeken naar de juiste weg. Kijk, dat paaltjes onder het struikgewas verdwijnen is niet te vermijden, gewoon een kwestie van goed opletten bij afslagen. Maar er waren nogal wat splitsingen en afslagen bij waarbij ik (na teruggefietst te zijn!) helemaal geen bordje, paaltje of wat dan ook heb kunnen ontdekken. En ook zijn we, als we fietssporen volgden, van het pad afgeraakt (uiteindelijk hield het pad op).

Als ik dan deze bewegwijzering vergelijk met Schoorl of Arnhem weet ik wie het beter voor elkaar heeft... ;D

nubie

Tinman
Contacteer:

Bericht door Tinman » ma jun 23, 2003 1:33 am

laatste keer dat ik deze route reed was ie ook erg slecht aangegeven

en je moet er nog voor betalen ook :"(

Oz

Bericht door Oz » di jun 24, 2003 9:56 pm

dames, let op; bij deze een beschrijving hoe je de drie lussen (als je uit je ogen kijkt een goed op :> + <:, etc let achter elkaar te kunnen rijden.

1) parkeer je auto thv van de weg-afzetting op de toeristenweg (heet het geloof ik). Dit is een vent-weg parallel aan de streekweg tussen brunssum en landgraaf (bij rotonde thv navo-hoofdkwartier rechts en meteen links)

2) tussen de streekweg en de ventweg ligt een stukje bos, daar begint het pad en volg dit in de richting van landgraaf.

3) rij nu de Stijthagen-lus totdat je bij de splitsing <Brunsummerheide (naar links) of Stijthagen (naar rechts) komt; vog de route Brunssumerheide tot..

4) Splitsing route Rode beek (naar links) en Brunsummerheide (rechts), ga naar links, als het goed is (en men heeft de route niet veranderd) eindigd de lus Rode Beek weer op dit punt

Symbolen:
Twee bolletje naat elkaar of onder elkaar met pijl naar boevn, naar rechts of naar links.
:>
<:

^
..

succes

oz

k@tze

Bericht door k@tze » zo jul 13, 2003 7:13 pm

en nu nog een keer,.. zucht:

Dat geld is voor onderhoud, gemeente moet ook betaald worden voor levering van grond en gereedschap, voor niets gaat de zon op. Dat er bordjes missen of paaltjes weg zijn, kan gebeuren, we zijn niet de enigen op die route en het is een heel karwei om met weinig man de route een heel jaar op orde te houden waarbij iedereen er ook een normale baan naast heeft... meldt de verwaarlozing en de locatie aan het bezoekerscentrum Schrieversheide te Brunssum of aan Mountainbikeclub Discovery, zij weten er wel raad mee.

en voor die 5 euro kun je een heel jaar gebruik maken van de route, dat dit nu ongunstig is voor de mensen die van ver moeten komen en misschien een keer per jaar op de route rijden is begrijpelijk. Wat wil je dat er dan moet gebeuren? Geen onderhoud en maar wildfietsen, is dat een oplossing? Zal Natuurmonumenten leuk vinden en die mannen in groene jeeps die je mogen bekeuren ook.

Metrix

Bericht door Metrix » ma jul 14, 2003 7:20 pm

Jongens late mij even weten waaneer jij wilt een rondje fietsen.
ik zal het late zien,dat klopt de paaltjes zijn niet zo blinkend meer.

Oz

Bericht door Oz » ma sep 01, 2003 10:33 pm

@ iemand avn Discovery (zij onderhouden geloof ik de routes) die ook op DP zit:

Wij rijden zo af en toe de route (maar starten niet bij het bezoekers-centrum (dat volgens mij niet vaak open is "s morgens vroeg)) en hebben tot nog toe nog nooit een sticker kunnen kopen (meestal is gebeuren daar dicht als wij er zijn); misschien idee op e.e.a. via internet en post te laten lopen? Is wel wat meer werk; maar ik (en ik hoop ook andere bikers) zijn volgens mij best in staat op een paar € te missen.

Gr.

Oz

k@tze

Bericht door k@tze » ma sep 01, 2003 10:53 pm

...zeg het maar aan ome k@tze, als stickerhouder mogen jullie wel onder mijn hoede mee... alsware ik jullie begeleider of pa. ;)

@metrix, ben je er vaker?

voor inlichtingen: http://www.mtbclub-discovery.com

Kilroy

Bericht door Kilroy » di sep 09, 2003 8:22 pm

Deze 3 routes zijn voor mij wekelijks werk. Iedere week wel 1 van deze routes, waarom, nou ze liggen paar minuutjes van hier af. Ik moet zeggen dat de middelste route het beste aangegeven is en de lus van Strijhagen en de rode beek het minst. Strijthagen heeft eigenlijk maar 1 moeilijk punt waar je even moet opletten. De lus van de rode beek heeft meerdere punten waar je goed moet opletten / waar paaltjes verdwenen zijn.

Ik vind het persoonlijk wel de leukere routes hier in Limburg vooral als het een beetje nat en slippery is :)

Kilroy

Bericht door Kilroy » ma sep 15, 2003 1:29 pm

De zuidelijkste lus (Strijthagen) is overigens momenteel bij de berg waar Snowworld op ligt gedeeltelijk onderbroken. Als je de berg tot bijna boven beklommen hebt zie je ineens een hele grote hoop aarde liggen. Draai dan om fiets terug tot je op het stuk komt waar bestraat is en volg dit pad de berg op "rondom" de berg. Als je bijna boven bent gaat de route links naar beneden verder.

Plaats reactie